Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Släckt iMac under filmvisning?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-29 21:51

Om man kör VLC så ska man kunna ställa in att den ska släcka den skärmen som inte filmen visas på. Men är någon som vet hur man gör detta? Vore ju perferkt för oss som tex. har kopplat en iMac till en TV för att se film, men vill att iMacen ska vara "släckt".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-30 09:30

Har hittat svaret själv.. Helt underbart!

Hur gjorde du då?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-04-30 10:24

Ja det är jag också intresserad av

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-30 10:48

Fick detta svaret från en på Macworlds forum:

1. Först går du in i menyn VLC->Inställningar...
2. Klicka i Avancerat längst ner
3. Sen under Gränssnitt->Huvudgränssnitt->macosx
4. Klicka i "Svarta skärmar i helskärmsläge"

Sen blir det svart på den andra skärmen.

Du väljer vilken skärm som du vill köra fullskärm på under
menyn Video->Videoenhet. Där väljer du alltså din TV (LCD/Plasma),
när du sedan kör fullskärm så släcks din iMac. Om du istället
väljer din iMac som videoenhet och kör sen fullskärm så släcks
din LCD-TV.

Jag har länge varit ute efter denna funktion på iMacen och enligt honom ska detta funka utmärkt. Har inte hunnit testa detta själv men om det funkar, vilket det säkert gör, är det sjukt bra!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-04-30 18:12

Ok. Tack, Återkom gärna om hur det gick. Hittade även detta här på forumet.

En widget som stänger av skärmen.
http://linestreet.googlepages.com/sleepdisplaywidget

Den funkar på datorn men har inte testat vad som händer när man använder den vid TV-ut. Om man släcker både skärmen o TVn då eller vad som händer.

Släcker funktionen verkligen imacens skärm helt eller visar den bara en svart bild över hela rutan?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-30 19:35

Ska testa imorgon när jag är ledig. Återkommer...

Testade idag, och det blir mörkt på min PB, kollade inte så jättenoga om det blev helt svart eller om den bara visar mörkt.

Tack carbon, nu slipper jag dra ner ljuset manuellt på skärmen, när vi ska skicka bilden till tv´n.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-01 12:13
Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Testade idag, och det blir mörkt på min PB, kollade inte så jättenoga om det blev helt svart eller om den bara visar mörkt.

Tack carbon, nu slipper jag dra ner ljuset manuellt på skärmen, när vi ska skicka bilden till tv´n.

Kul att du fick det att funka. Det gör det inte riktigt för mig. Min iMac hittar min TV och jag kan se film på TVn via VLC, men jag kan inte välja vilken skärm som ska släckas under Video/Videoenhet. Det är precis som VLC ändå inte hittat skärmen. Hur ska man få VLC att hitta en extern skärm?
Så varken detta går ännu eller att få skärmen släcks på någon av dem. Gjorde du bara så som jag beskrev eller något mer? Hoppas på lösning...

Gjorde precis som din guide. Väljer du i VLC vilken "videoenhet" filmen ska spelas upp på? Sen är det bara att dubbelklicka på filmen och vips så kommerden upp på tv´n och PB´släcks.

Sen mörkläggs den inte helt som om man drar ner ljuset i bott, utan visar bara mörkt. men tillräckligt bra för tycker jag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-01 13:26
Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Gjorde precis som din guide. Väljer du i VLC vilken "videoenhet" filmen ska spelas upp på? Sen är det bara att dubbelklicka på filmen och vips så kommerden upp på tv´n och PB´släcks.

Sen mörkläggs den inte helt som om man drar ner ljuset i bott, utan visar bara mörkt. men tillräckligt bra för tycker jag.

Jag väljer den upplösning i "videoenhet" som stämmer med min LCD-TV. Men datorn mörkläggs inte alls... Vet inte om det är 100% rätt ändå..

- Vad står det under "videoenhet" när du väljer din TV?
- Har du automatisk fullscreen där du startar filmer?

jag väljer aldrig ngn upplösning i VLC, det har jag gjort i Bildskärmsinställningar. Sen söker du ju efter bildskärm där. Hiittar då din tv och sen öppnar du VLC och börjar spela upp filmen. Väljer Videoenhet 2 (i mitt fall) och dubbelklickar på filmen. Då hoppar den upp i fullskärm på tv´n och skärmen på datorn slocknar. Det gjorde den ju inte innan din guide.. konstigt att du inte får det att funka!!

Nu är det bingen som gäller.. ska upp tidigt och åka 50 mil i bil. Borta hela dagen, men hoppas du får det till det innan det. Annars svarar jag dig på torsdag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-02 01:34

om man kopplar in den till en tv är det väl bara att sänka ljusstyrkan på skärmen?

  • Oregistrerad
  • 2007-05-03 18:13

Nä för tom lägsta ljusstyrkan är för ljus

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-03 18:26
Ursprungligen av gusax840:

Nä för tom lägsta ljusstyrkan är för ljus

Det har du fan rätt i! Av någon anledning går ju inte stationära Macs att göra lika "mörka" som bärbara!

My fault!

Det är kanske inte samma som på en PB att den blir nästintill svart?

Men det är ju inte det han vill göra, han önskar ju att vlc stänger ner skärmen automatiskt.

  • Oregistrerad
  • 2007-05-05 11:39
Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Det är kanske inte samma som på en PB att den blir nästintill svart?

Men det är ju inte det han vill göra, han önskar ju att vlc stänger ner skärmen automatiskt.

På de bärbara så stängs skärmens bakgrundsbelysning av helt om man drar ner reglaget i botten. På de stationära datorerna så kan man inte komma så långt ner, även om reglaget är i botten så är belysningen ändå tänd.
De är för övrigt samma sak på Apple Cinema-skärmarna men de har åtminstone en på/av-knapp också så man kan stänga av dem helt och på så vis få av belysningen. Denna knapp saknas på iMac

Så nä, det finns inget sätt att på kommando släcka imacens skärm under filmvisning annat än att stänga av hela datoreländet. Det "bästa" man kan åstadkomma är att dra ner ljusstyrkan på lägsta, visa en svart bild och sen sänka gamman ytterligare med programmet Gamma Control (tror jag det hette). Men det funkar bara om man har det ljust i rummet, så fort man släcker i taket så ser man att imacen står där och skärmen lyser som en strålkastare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-05 17:12

Om man inte får VLC till att funka med att stäna iMac skärmen så varför inte använda widgeten som jag postade längre upp i tråden.

Om frågan under var på den widgeten så ja den stänger skärmen lägger inte bara en svart bild.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-05 22:28
Ursprungligen av Kajan:

Om man inte får VLC till att funka med att stäna iMac skärmen så varför inte använda widgeten som jag postade längre upp i tråden.

Om frågan under var på den widgeten så ja den stänger skärmen lägger inte bara en svart bild.

Har testat widgeten, men att stänga skärmen direkt funkar inte, men efter "en minut" funkar... men trots det är den inte användar när man ska på film.. vare sig när bildskärmsdubblering är på eller inte.. Båda skärmarna blir svarta vilket som..

Senast redigerat 2007-05-05 22:46
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-06 00:57

Trycker man på i:et nere i vänstra hrnet på widgeten så kan man göra tidinställningen och den lägsta är 3 sekunder tror jag. För min tar bara 3 sekunder på att släcka.

Dock är det ju ett större problem med att den släcker båda "skärmarna".

Jag tycker faktiskt att det är idiotiskt av apple att inte tänka på en sån graj. Funktionen att stänga skärmen finns där ju klart o tydligt. Med tanke på att det finns som program som klarar det. Men att apple inte har byggt in nått i OS X är ju helknäppt. Förstår att man kanske inte vill pryda iMacen med en till knapp för det. Men hade kanske inte gjort så mycket om den suttit på baksidan men varför inte sätta det som "tangent"-kommando.

  • Oregistrerad
  • 2007-05-06 07:53

Det enda den widgeten gör är att ändra i strömspar i systeminställningar så att skärmen stängs av efter x antal minuter/sekunder. Det kan du göra själv också. Dock hjälper det inte ett skvatt eftersom det släcker både datorns skärm och projektorn/tvn. Och rör man på musen så vaknar ju båda skärmarna till liv.

Men ja, det är mycket idiotiskt av apple att göra på detta vis. En klar designmiss. Man borde kunna välja vad knappen på baksidan av imacen ska göra, sätta datorn i vila, stänga av skärmen eller ingenting. Det kan man iaf ställa in på vanliga appleskärmar så det lär ju inte vara speciellt svårt att få till på imacen om nån bara tänkte till...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-06 12:43

mmm... väldigt idiotiskt av apple faktiskt. Men, men... det löser inget nu. Hoppas istället få igång VLC-funktionen med svart skärm. En kille jag snackar med på Macworld säger i alla fall att han också har en iMac Core 2 Duo som han kopplat till en TV. Men han får det att funka i VLC perfekt, säger han. Hos honom visar datorn svart skärm och TV visar filmen. Funkar kanon, säger han. Han misstänker dock att ifall det funkar eller ej det kan bero på vilken TV man har. Jag har en helt ny LCD-TV 40" från Sony som från datorn är kopplad: DVI-Mini --> DVI --> HDMI direkt till TVn.

Har sa dock att han hört att det kan vara problem om man kör dvi->hdmi konvertering.. Vet dock inte ifall detta är stämmer.. eller ifall det går att komma runt på något sätt...
I annat fall får man köra med skärmbilddubblering och ha en helt svart skrivbordsbakgrund och gömma dockan.. Då blir ju skärmen svart (förutom menyraden, men det finns ju svarta teman..) ...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-06 16:46

Ja surt att dem missat en sån sak...

Men du Carbon jag har själv kolla lite på Sony FULL HD TV där är ju ett par stycken att välja mellan. Men hur trivs du med den? Antar att bilden e go när man kör från datorn o så men hur e det med vanliga DVD filmer man har stående i hyllan vlir dem dåliga pga av upplösningen o sånt eller det e bra dem också?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-06 19:09

Jag stortrivs med min nya TV! Har inte haft den så jättelänge så jag har inte hunnit testa speciellt mycket. Spelat lite PS3 och så... Men ute ifrån det jag sett verkar det som att TVn (eller kanske det är iMacen) skalar upp filmer med upplösningen 586p (DVD filmers upplösning) till 1080i. Det står i alla fall 1080i på skärmen. Så kvaliten är mycket bra om inte bättre än vissa DVD-spelare. Men egentligen så kommer jag inte titta så mycket på vanliga DVD filmer längre även om jag också har många sådana, utan på HD-material (Blu-Ray och HDDVD) och det är där TVn kommer till sin rätt, vare sig man kör från Playstation 3 eller iMacen. Fantastiskt bra bild blir det i alla fall. Ren njutning för ögat!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-06 22:33

Underbart att höra. Har alltid varit stor anhängare av Sony så kanske kan fortsätta med det. Tycker dem har annars varit rätt så tysta med hela platt-tv o HD grajerna förutom då PS3 och huruvida det kommer att bli som standard med Blu-ray eller HD-DVD. Men så sprang jag helt plötsligt på nån liten annons vilket gjorde att jag gick in på hemsidan o såg dessa underbara FULL HD apparaterna och till helt överenskommeligt pris också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-12 11:37

Nu funkar det! Vet inte vad som gjorde att det helt plöstligt fungerar. iMacen släcks (blir en helt svart skärm) nu i alla fall när jag ser film i fullscreen via VLC på min LCD-TV. Underbart!

1
Bevaka tråden