Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverkslagring och backup?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-04-26 09:36

Ska fixa datalagring och backup för företaget. 3 personer, inga våldsamma datamängder vi använder idag ca 100GB på en Freecom FSG-3, har ett par gånger kört backup till min externa fw-disk, men det är långsamt och omstädningt (över nätverket).

Vi har även en gammal powerbook g3 500mhz som idag kör tidrapporteringsservern (ibiz). Denna skulle också behövas köras backup på då å då, gamla 2.5" diskar är inte det mest pålitliga man kan ha att göra med.

Jag ser två alternativ, antingen så fixar jag en extra disk till FSGn, ordnar ett backupskript på den. och får manuellt pilla med att byta disk en gång i veckan om jag vill ha en off-site backup. Även ett backupprogram på Powerbooken får det bli då.

Det andra (trevligare, men lite dyrare alternativet):
Skrotar ut FSGn (den får bli musiklagring eller nått annat bra hemmavid). Skaffar en extern FW låda med RAID, helst med hotswap så att jag varje fredag kan byta en av diskarna och ha en speglad disk off-site (hemma med andra ord).

Vad ställs det för krav på RAID lådan för en sån här setup? Har jag missat nått vitalt? Finns det ytterligare alternativ som är bättre än bägge ovanstående?

Om datan är viktig för företaget, var lite paranoid.
Det du inte backar upp är inte skyddat, det som inte görs automatiskt, kommer inte att vara gjort den dag du behöver det.!

Är man duktig med rsync och skript kan man fixa allt själv. Annars fungerar Retrospect bra. Skaffa två externa diskar och kör backup dagligen ett för jämna och ett för udda veckor. Två backuper är bra dels om av backupdiskaran går åt pipan dels att man då kan ha den andra veckans HD lagrad hemma.
Backuper är bättre än synk/spegling då man behöver få tag i en fil man slängt av misstag eller en tidiare version av en som man ställt till.

DrBoar har mycket rätt i första stycket.

Jag skulle gå på ett RAID-torn. Minst hårdvaru RAID-1. Helst RAID-5.
Då har du löst det mest kritiska. För att då få med ekonomisystemet får du skaffa något slags backuporgramvara. Finns massor att tillgå kostar mer eller mindre.
Och kopiera den viktiga datan över till RAID tornet.

För att sedan skydda dig mot brand och stöld skulle jag försöka välja en internetbaserad
lösning.

Det kostar med backup och det ska få kosta. För vad skulle det kosta att förlora allt?

  • Medlem
  • 2007-05-01 13:55

Tackar för svaren.

Automatiskt är bra, att byta en disk i ett raid-torn är dock tillräckligt smidigt för att det skall bli gjort. Datamängderna kommer inte bli större än att man inte behöver kasta/skriva över i onödan. Så tillgänglighet får ses som en högre prioritet än att kunna plocka gamla filer. (Vi kör ändå med versionering av filer i viss mån, nytt namn efter större förändringar)

Att sätta ihop ett cron-script för att kopiera tiddatabasen till den externa disken kall jag nog klara av.

Vilken hårdvara rekommenderas? Kikat runt lite på olika raid lådor, och priserna varierar ju milt sagt ganska ordentligt. Eventuellt skulle mjukvaruraid kunna vara ett alternativ?

Som vanligt så skall det ju inte kosta för mycket pengar....

1
Bevaka tråden