Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har någon testat Tubestick?

Tråden skapades och har fått 179 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-04-24 18:56

Just det, hallgren! Vi vill veta!

Känns fortfarande något otroligt att denna manick bara kostar 500 kronor.. Vem som helst kan ju köpa en sådan. Fantastiskt!

Tubestick verkar vara riktigt bra, men programvaran erbjuder ännu inte time-shift-funktionen. Denna feature är svår att leva utan om man vant sig att kunna hoppa fram, tillbaka och över sådant som inte är intressant

Nu har jag kopplat in den och börjat kolla lite.
Började med att sätta i den medföljande antennen och ställde den på insidan av ett fönster. Inga kanaler hittades. Då försökte jag med att flytta den till utsidan av samma fönster och placera den lite högre. Då hittades (förmodligen) alla kanaler som finns här. Jag tycker att den verkar bra än så länge, men det går inte att göra tidsinställda inspelningar och det finns inte heller någon timeshift-funktion. Det var inte för någon av dessa funktioner jag köpte den, men de vore ju trevliga att ha.
Som ett sätt att göra sin i sovrummet placerade mac till en sovrums-tv verkar den dock helt ok.

Ett litet tips...

Om din miniantenn har en magnetisk fot kan du fästa den på på t.ex. ett element, skrivbordets metallunderrede eller en gardinstång. Det förbättrar DRAMATISKT mottagningskvalitén på min Miglia TVMini.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-04-25 15:40
Ursprungligen av Mattias Malm:

Ett litet tips...

Om din miniantenn har en magnetisk fot kan du fästa den på på t.ex. ett element, skrivbordets metallunderrede eller en gardinstång. Det förbättrar DRAMATISKT mottagningskvalitén på min Miglia TVMini.

Jodå magnetisk antennfot men inga kanaler hittade än så länge.

Ursprungligen av Mattias Malm:

Ett litet tips...

Om din miniantenn har en magnetisk fot kan du fästa den på på t.ex. ett element, skrivbordets metallunderrede eller en gardinstång. Det förbättrar DRAMATISKT mottagningskvalitén på min Miglia TVMini.

Att ge antennen ett jordplan är ett förbannat bra tips.

Min sticka hanteras av UPS just nu - världens troligaste sämsta transportföretag.
Jag får antagligen åka och hämta den imorgon på poståkeriet nere på Ringön...
Den ligger där men av ngt slags "man skall bara få det man betalar för"-skäl så måste den tydligen ligga till sig lite. Liksom marineras i Göteborgsluft lite, den kommer till mig på TISDAG i nästa vecka. Åh, just det, då jobbar vi inte--- hm, onsdag blir det då. Tack kundtjänst.

Jag har nu testat TubeStick. Detta är samma typ av prylar som Miglia MiniTV, ser faktiskt exakt likadana ut, såväl sticka som antenn. Lika lätt att få in kanalerna som med MiniTVn. Vill man lyckas med medföljande bordsantenn, så är det fri sikt mot telemasten som gäller, Brudaremossen för min del som bor i N Kortedala. För att kolla dumburken i ett inre rum av huset så är det nödvändigt att investera 150 kr i någon variant av ClasOhlson-antenn, eller koppla in koaxialkabeln från befintlig takantenn. Adapter medföljer.

Jag köpte stickan med föresatsen att titta på bra TV-program som sändes vid fel tider, men det var liksom ett klockrent felköp. Möjlighet saknas att förprogrammera inspelning och översiktlig kanalplan saknas. Att jag snabbt från MediaCentrals huvudmeny kan få in en Madonnavideo eller mellaneuropeisk radio är mindre viktigt för mig.

Mjukvarorna TheTube och MediaCentral skickas med. De verkar inte komplettera varandra, utan meningen är nog att man skall välja bort den minst dåliga och nöja sig med den andra. Våffå gör Di på detta Vise?

Slutsats: Jag ger bort mitt exemplar av TubeStick till den som har ett resulterande tips om reservdelar till en dubbelpropp 1,8 GHz G5:a. Det är logikkortet och ena processorn som är lite trötta.

P.S. Å nu lite gnäll: Varför är 99mac så otroligt långsam att uppdatera i alla mina webläsare numera. Jag hinner minst en vända ut i köket innan sidan har ritat om. Och varför är Aftonbladets Webb-TV, som aldrig varit bra, numera helt ospelbar? Det ser ut som om man har hällt flytande metall nere i webbteven, bara de rekordfeta reklamstripsen på tre sidor om teven syns felfritt. Bara jag som har massa skit i brandväggen, eller hur? D.S.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-04-25 10:00

Och nu kom UPS... med ett paket... återkommer inom kort...

Samma här

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-04-25 13:35

JanssonData i helsingborg fick leverans på dem idag.
595:-

Antenn med förstärkare rekommenderas. Det kan vara riktigt kinkigt att få in kanalerna, än mer efter digital-tv övergången här i Stockholm.

Själv ska jag nog gå och inhandla en inomhusantenn med 40 dB förstärkning

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-04-25 16:44

Lite av vitsen med TubeSticken har ju därmed försvunnit. Men det var kanske lite för bra för att vara sant.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-04-25 19:56
Ursprungligen av Le:

Lite av vitsen med TubeSticken har ju därmed försvunnit. Men det var kanske lite för bra för att vara sant.

Nja, jag skulle ju inte skylla på Tubestick, utan på den rundstrålande antennen som skickas med. Det är ren och skär fysik bakom vågutbredning och mottagningen av densamma.
Sätt samma antenn på ingången till din Boxer (motsv.) och du kommer att få samma (avsaknad) av bild. Den behöver inte mindre radiovågor bara för att den är mindre - Tubesticken alltså...

Bordsantenn nästa

Här bor man ett stenkast från Teracoms huvudkontor men inte en enda kanal får jag in inomhus; 8-9 st på balkongen men ingen signal på någon. Alla i o för sig betalkanaler utom 7:an som enligt Boxer skall vara fri.

Bordsantenn nästa alltså men som någon sa, en stor del av den portabla idén går förlorad. Undrar hur MacWorldtestet fick så god mottagning?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-04-25 22:54

Tubestick är alltså inte bra alls. Synd.

Hur lång leveranstid brukar det vara?

  • Medlem
  • Nordmaling
  • 2007-04-25 23:01

Miglias TVMini Express, nån hundring dyrare men inte ett enda problem, prövat både hemma och på kontoret.

http://www.idg.se/2.1085/1.100634

Ja, efter att ha läst den recensionen gick det ju inte att motstå. Impulsköp direkt.

Leverans idag. Jag får inte in någonting alls i min lägenhet. På balkongen får jag in 19 kanaler om jag använder den extra antennen. Men när jag försöker titta på dem står det "No content available" och sedan fryser programmet (TheTube), kommando-alt-escape är enda sättet att komma vidare

Vid närmare eftertanke är det nog bara betalkanaler som listas. kanske är det det som menas med "No content available"... men varför dyker inte SVT och TV4 upp i listan?

Undrar om Simon på MacWorld pluggade in sin TubeStick direkt i antennuttaget?

Edit 1: I köket, med antennen monterad på fönsterblecket, får jag in 42 kanaler, däribland de fria. Så nu blev det liv i programmet. Problemet är väl bara att jag inte har något behov av att sitta och kolla på TV i köket... hehe.

Edit 2: Ute på landet kan jag kanske använda den medföljande adaptern och koppla in TubeSticken på takantennen? Saknar digitalbox i friggeboden

Senast redigerat 2007-04-26 09:27
  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-04-25 23:23

Jag fick också min levererad idag. Efter att först testat i mitt vardagsrum, där jag endast fick in betalkanaler i listan, får jag nu i köket upp alla kanaler i listan.

Alla fungerar bra med miniantennen, förutom The voice (ska väl funka). Om det var att jag satte antennen på ett stålrör eller om det var för att jag flyttade ut i köket som kanalerna kom upp vet jag inte. Jag bor nära Nacka-Masterna i Stockholm så det borde rimlligtvis fungerar bra.

Uppdaterat: Programmet är lite buggigt. Nu funkar inte fyran. Den hänger sig ibland. Efter jag startat om programmet funkar det igen. Annars är det en trevligt gränsnitt på programmet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-26 08:04

Fick min Tubestick igår och är faktiskt rätt nöjd, patetisk antenn dock. Får in alla "fria" kanaler och de fungerar OK. Den hämtar även in en massa betalkanaler typ TV3 som kräver nån form av abonnemang. Flyttar jag ner datorn i källaren så slutar 4:an att fungera och 6:an blir rätt så hackig, får skaffa en bättre antenn.

Annars nöjd!

Fick min Tubestick igår kväll.
Installerat på min PB G4 1Ghz (OSX 1049), buggig programvara ("The Tube"), hängde sig flera ggr under min provtittning.
Macworlds kommentar var ju att mottagningen var extremt bra... håller inte med. SVTs kanalar hade ganska mycket digitalt brus i bilden.
Ska prova installera på senaste Imac, kanske buggigheten har att göra med att jag kört på äldre PPC-maskin.

Jag har kört i några kortare omgångar under två kvällar nu och har inte alls märkt av någon buggighet. För mig har det funkat nästan helt smärtfritt när jag väl placerat antennen så att jag får mottagning.

Fick ett samtal under lunchen och när jag kom hem lite senare låg paketet utanför dörren och väntade. Nu blir det till att packa upp och installera. Återkommer med mer info när jag har testat lite!

Jag fick min idag. Håller med om kritiken. Buggig programvara som hänger sig hela tiden. Efter att ha kopplat in antennen fick jag in 18 kanaler, men bara betalkanaler! Kan alltså inte se nåt alls. Försöker hänga den i gardinstången och elementet som nån sa, men det hjälper inte heller...
(har en PB G4 1,5 GHz, OSX 10.4.9)

Edit: Nu hängde jag antennen lite annorlunda och fick in tv4 (men fortfarande inte SVT-kanalerna), men programvaran fortsätter att hänga sig konstant!

Edit igen: Nu körde jag med MediaCentral (fåtölj-ikonen) istället för The Tube (Stol-ikonen), och fick in SVT. Programvaran fortsätter att krångla, men nu kan jag iallafall se både ettan och svt24 som har sändningar. Enda klagomålet för tillfället är väl att jämställdhetsministern figurerar i rutan (nån interpelation från riksdagen på svt24). Och vad hon säger låter dumt!

Senast redigerat 2007-04-26 16:50

Kör nu Tubestick på min Imac 24' och det fungerar riktigt bra!
Programvaran (the Tube) har inte hängt sig på ngn timme (nytt rekord), bilden är bra. Antennens magnetfot fäster på övre kanten av imacen.
Har nu TV4s lokala nyheter i ett litet fönster TV i övre vä hörnet på skärmen, och jobbar samtidigt. Kanon!

"Jag köpte stickan med föresatsen att titta på bra TV-program som sändes vid fel tider, men det var liksom ett klockrent felköp. Möjlighet saknas att förprogrammera inspelning och översiktlig kanalplan saknas. Att jag snabbt från MediaCentrals huvudmeny kan få in en Madonnavideo eller mellaneuropeisk radio är mindre viktigt för mig."

Det kan du göra om du laddar ner iTele istället (om den nu stödjer the Stick, men jag tror den funkar med miglia miniTV). Det är lite meckigt att ställa in, men det funkar och är gratis

Själv hoppas jag dom får till just dom 2 funktioner du efterfrågan a.s.a.p.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-04-27 09:47

Jag kan väl kort återkomma just nu med att det verkar lite sämre känslig än en Freecom DVB-T då den stickan tar in mycket mer kanaler än Tubestick med samma yttre antenn. Den rundstrålande går inte 18km från Nacka-masten, Stockholm. Och ryktet om slavsändaren på Sollentuna kommunal-hus verkar starkt överdriven.

Inga hängningar har noterats. Så testandet har legat på sparlåga, så att säga. Vädret är vackert och det översätta CV från engelska till svenska för glatta livet...

När man läser om alla problem med TubeStick känns det rätt bra att ha en Miglia TVMini med EyeTV. Allt funkar kanon (jag använder bara den medföljande miniantennen). EyeTV är jättebra och ger mig en tydlig bild av kommande program. Vill man spela in ett program klickar man bara på inspelningsikonen. Om det är mitt i natten eller när jag är på jobbet spelar ingen roll, EyeTV ser till att datorn startar / vaknar och spelar in programmet. Sedan somnar datorn igen. Och om man kollar live-TV är ju time shift beroendeframkallande.

Jag var bara tvungen att säga det...

Det får man väl säga, men du betalade mer:$

För mig var det kombinationen av MediaCentral och TheStick och det låga priset som fick mig att slå till. Tänker köra det här på min framtida MacMini som kommer att agera mediaserver/-center och då kommer det att passa som handen i handsken.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-27 12:44

Kan man inte köpa EyeTV programmet ifrån Elgato och använda det istället för TheTube? Håller med Pär Johansson att det är inspelningsmöjligheten som är viktigaste, förutom då själva mottagningen...

Kör själv en gammal Firewire dekoder ifrån Elgato med EyeTV, den är dock lika stor, om inte större, som en minimac. Ville ha en mer mobil lösning till min MacBook, därav TubeStick. Dock är Elgatos program EyeTV några snäpp bättre än TheTube, och man kan spela in förprogrammerade program.

MediaCentral är dock en höjdare med möjlighet att imponera...

Bevaka tråden