Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med nätverks köp

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan,
Vi kommer snart att skaffa bredband här och jag skulle behöva hjälp med att välja rätt produkter till mitt hemma nätverk. ^^

Har lite krav som jag kommer lista nedan
Stöd för 802.11n (och WPA2 kryptering)
"Vanligt" nätverk för minst 4 datorer(gärna 6+)
ADSL2+ (24 mbit+)
Bra fungerande brandväg
Gärna enkel konfiguration men ändå många vall eller bra hjälp guider.
Gärna allt i ett men går även bra med 2 produkter som uppfyller kraven.

Budgeten ligger på omkring 3000 kr.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-25 10:35

Som router skulle jag välja den nya AirPort Extreme. Den har bl.a. stöd för 802.11n och WPA2, bra brandvägg etc etc. Den är också lätt att konfigurera. Den har i och för sig bara 3 LAN portar, men du kan ju alltid ansluta en separat switch där du ansluter dina 'kabel-anslutna' datorer.
Däremot har den inget inbyggt ADSL modem (om du söker det). Där kan jag inte hjälpa dig eftersom jag själv kör via kabel-internet.

Själv har jag en server samt ett par datorer med med Gigabit kort. Dessa låter jag kommunicera med varandra via en Gigabit switch (från Netgear). Switchen i sig är kopplad till min AirPort Extreme. Detta funkar perfekt!

Lycka till !

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2007-04-25 18:40

Har själv kollat på denna (se nedanstående länk) från Linksys som har gott anseende.
Enda negativa jag läst om den är att 802.11 n inte fungerar fullt ut alltid, vilket man kan
förstå eftersom standarden inte riktigt är satt än !
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010104047

AirPort Extreme ser riktigt bra ut, om ingen annan har någon som är lika bra som den blir det nog en AirPort Extreme.

Dock behöver jag fortfarande lite hjälp med att välja ett bra modem som klarar minst 24mbit(adsl2+)

1
Bevaka tråden