Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips: fungerande drivrutin till nyare Belkin USB WiFi

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-25 10:45

Jag köpte för några månader sedan ett billigt (499:-) WiFi-paket från Elgiganten med en router och USB-sticka för 802.11b/g. (Benämns "Belkin trådlös Router 54mps och USB adapter" på www.elgiganten.se om länken inte fungerar.)

Routern heter Belkin B5D035och stickan F5D7050 (v4000 uk). Då jag köpte paketet i januari 2007 hittade jag inga fungerande drivrutiner till den versionen av stickan för OS X, varken från Belkin själva eller Ralink (som haft drivrutiner till tidigare versioner av stickan), så jag gav upp försöket att få igång den.

Nu har jag sökt en gång till och upptäckt att Zyxel har släppt en produkt med samma chipset, och de har även en drivrutin för OS X. Jag har testat den och fått det att fungera bra. Verkar stödja alla autentiserings- och krypteringsmetoder som routern hanterar.

Drivrutin till Belkin F5D7050 (v4000 uk), fungerar åtminstone bra med 10.4.9 : ftp://ftp.zyxeltech.de/ZyDAS/ZD1211_USB/Macintosh/ZDA211MacUSB_install_4_5_7_0.dmg
Manual för drivrutinen: ftp://ftp.zyxeltech.de/ZyDAS/ZD1211_USB/Macintosh/ZD1211MacUSB_ver04_user_guide.doc

Jag hittade informationen på InsanelyMacs forum. Där finns även fungerande lösningar för andra kort och USB-stickor.

Ville bara komplettera denna tråd med lite aktuellare information.

Jag köpte precis ett paket med en Belkin G+ Mimo Router och en USB Wireless G+ Mimo adapter (F5D9050).
Inte ett ord någonstans om att USB adaptern skulle kunna fungera på en Mac, men efter lite sökande på nätet och på Belkins hemsida (där jag naturligtvis letade sist...) så fanns det en drivrutin för USB adaptern, fast det inte står något under systemkraven att OSX support finns!?

Här är länken till supportsidan:
Wireless G Plus MIMO USB Network Adapter drivers

Min grabbs iMac globes interna kort/antenn hade slutat fungera och den här lösningen fungerade perfekt!

1
Bevaka tråden