Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Startup Disk Full!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå!

Jag kör OS X Server och har stött på ett hårddiskproblem. Jag får upp meddelandet "Startup Disk Full" vid inloggningsfönstret och när jag ser efter visar det sig att hårddisken visar att det återstår 0kb av c:a 150 GB. Jag har därför på olika sätt försökt frigöra minne genom att tömma cache etc. med hjälp av "Onyx" bland annat. Det ger inget resultat och det som är mer störande är att jag har kört applikationen "What Size" som går igenom hela hårddisken och endast hittar 19GB med filer. Jag skulle verkligen vara tacksam om någon skulle kunna hjälpa mig att lösa problemet. Alla tips är välkomna!

Magnus

Illa. Start-up disk full är inte bra.
Jag skulle misstänka virtuellt minne filerna.
Titta i mappen /var/vm/
Vilka filer du har där i normalt ska du ha två swapfiler.

What size har jag aldrig kört så jag vet inte var den tittar.

OK.

I /var/vm/ finns bara en swapfil "swapfile0" på c:a 16mb samt en folder "app_profile" på c.a 1.5 MB.

När det gäller "What Size" så tittar den i samtliga (?) mappar och visar dem i storleksordning samt sammanfattar hur mycket plats de tar. Jag har också kört "Tinker Tool" för att ändra inställningar och visa alla dolda filer.

Hoppas detta kan vara till hjälp

Magnus

Vad har du för tjänster igång på servern?

Använder ni Windows fildelning?
Varit med om att samba-loggarna skenat ett antal ggr och käkat upp hela HD utrymmet.
Ligger under /private/var/log/samba/ filerna log.smbd resp log.smbd.old

En annan sak som käkar disk är om du kör den som lokal Software update server.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-20 11:19

Ta en titt på andra loggar som tex console /Library/Log/Console/... mm. Fast det kanske borde synts i what size. Jag har aldrig kört det programet men antar att det fungerar som OmniDiskSweeper. Du kan ju testa med det också i vilket fall man vet ju aldrig. Igår märkte jag att min console log var 9Gb, känns inte helt friskt.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-04-23 21:24

Testa att starta om maskinen. Om en applikation öppnat en loggfil som sedan roterats utan att applikationen meddelats genom en SIGHUP eller liknande, kan filen ligga öppen fortfarande. Lite förvirrande eftersom den inte "syns" i filsystemet.

Om du inte vill starta om hela maskinen kan du testa att starta om den applikation du misstänker är boven, t.ex. Apache eller Samba.

Nu har jag gått igenom de flesta loggar jag kan tänka mig. Jag har också startat om servern utan reslutat. De tjänster jag har igång på servern är:

AFP
DHCP, DNS, FTP, Open Directory, VPN, Web, Windows

De som står still är:
Application server, Firewall, Mail, Nat, Net Boot, NFS, Print, Quick Time Streaming

Är inte så bekant med systemet att jag vet hur jag kommer åt att starta om Samba och Apache, men skulle gärna vilja få lite hjälp på traven... :">

Har du startar om hela maskinen så är ju Samba och Apache redan om startat.

Du kan utreda lite i terminalen om du är hemma där.
Med kommandot du -hs /katalognamn så får du reda på hur mycke den katalogen innehåller. Börja längst upp på disken och arbeta dig djupare tills du hittar vad som tar upp all plats. Drygt men de funkar

Ett banalt fel som även gäller servrar är att det som ligger i papperskorgen också tar plats.
Att tömma papperskorgen har jag fått påpeka för flera användare som klagat på att disken är full.

Ta reda på de 200 största filerna, lista dem i storleksordning och få storleken i kB.

find / -type f -print0 | xargs -0 ls -s -k | sort -rn | head -200

Det tar en stund, men det kan det vara värt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-27 09:45

kolla vad tonbe370 skrev. Jag tror det ligger något i det!

  • Medlem
  • Åtvidaberg
  • 2007-05-07 11:16

Det är säkert sambaloggen, jag var med om exakt samma grej.

Det visade sig vara ett litet rookie-misstag, skulle jag tro. Det är ju inte möjligt att storleksbestämma de mappar som admin inte har läsrättighet till, så storleken på dem kom inte upp när jag scannade igenom hårddisken. Det visade sig efter lite undersökning att användarna använt upp över 80% av hårddisken, så nu införs det diskquota per omgående. Tack för alla tips!/M

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-06-29 00:17
sudo du -ks /Users/* | sort -n

Förutsatt att hemkatalogerna ligger i /Users listar du hur mycket varje användare har i sin hemkatalog på det där sättet.

Gött!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-30 14:26

På servrar bör man alltid lägga användardata på en annan hårddisk än startskivan. Man kan aldrig lita på användare.

1
Bevaka tråden