Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rektangelverktyget i Photoshop???

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag försöker efter bästa förmåga att redigera bilder i photshop genom att använda retangelverktyget för att skapa en vit bakgrund där jag vill lägga ny text med textverktyget. Jag har dock problem. Efter att ha använt dessa två verktyg en gång, så vägrar rektangelverktyget att "fungera", kommer upp en ruta att med meddelandet att: berörd yta är antingen tom eller utanför canvasytan. Vad är detta? Problemet försvinner om man stänger filen och öppnar igen, men det blir ju lite omständigt.

Vidare undrar jag om man skall behöva spara efter varje gång man använt textverkyget? Det vore ju skönt om man kunde lägga in fler ord på olika ställen på en gång.

Du är antagligen i fel lager. Kolla i lagermenyn nere till höger.

Om jag fattar lagerhanteraren korrekt har jag bara ett lager, med ett hänglås på.

Har ingen aning om det är relevant eller ej, men när jag klickar med musen för att markera platsen där jag vill skriva, blir bildytan helt röd. Sedan är jag tvungen att spara innan jag kan skriva på annan plats. Om jag sedan vill använda rektangelverktyget igen får jag meddelandet som i första inlägget.

Vidare är det .tiff jag arbetar med i detta fall. Men det är lika illa med .pict bilder.

Senast redigerat 2007-04-20 17:38

Det beror antagligen på att din bild är i bitmap-läge. Konvertera till gråskala eller RGB så blir textverktyget lite mer användarvänligt.

Image > Mode > Grayscale...

1
Bevaka tråden