Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adobe CS2 och Intel macar

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi ska precis till att börja skeppa ut Intel macar i organisationen och just nu har jag en Mac Pro och en iMac ute på test.
Det verkar som om iMacen har stora problem med CS2.
InDesign kraschar 5-6 ggr i timmen ibland och ibland inte alls.
Frågan är vad detta beror på, typsnitt är det jag misstänker just nu.

På Mac Pron kraschar det "bara" 1-2 ggr om dan. Och speciellt när användaren ska exportera till PDF.

Är det fler som använder CS2 och Intel Mac professionellt och vet vilka mer problem som finns och gärna även om någon har tips på hur man får InDesign mer stabilt.

Se till att alla uppdateringar är installerade, se till att typsnitt är hela, använd inte EPS-filer, se till att nätverkstrafiken inte drabbas av några avbrott, mm, mm

Min erfarenhet av Rosetta är att om man flera CS2-program igång samtidigt så krashar ofelbart något av de som ligger i bakgrunden...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-17 21:30

Satt förra veckan på en MacBook och körde 60 timmar InDesign C2. Fungera hur bra som hellst. Var lite förvånad, så dina problem känner jag tyvärr inte igen. Tror i och för sig att den fastnade 2 ggr när den skulle exportera pdf:er, men det producerades run 150-200 st.

  • Medlem
  • 2007-04-17 22:17

Jag kör InDesign på en MacBook Pro Core Duo utan att det kraschar särskilt ofta. Då har jag ändå ungefär samma Newspilotplugg som ni borde ha.

Men snabbt är det ju inte. (Hoppas att den brinner upp så att jag kan få en med c2d eller vad det heter)

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-04-17 22:59

Tycker snarare att CS2 paketet fungerar rätt dåligt till intel över lag. Synd på en sån proffsig kostym.
Beror väl troligen på Rosetta.

Det är säkerligen en kombination av InDesign CS2 med de pluggar vi använder.
Dels Newspilot men också Tieto Enators pluggar. Inte kan vi byta till CS3 heller pga av pluggarna och annonsavdelning är i desperat behov av nya datorer.

Nätverket de har är ett felfritt 100 Mbit nät.
Typsnitten ska vi precis till att ordna till och det blir en nystart i Font Folio 10.
Alla kör minst InDesign CS2 4.0.4. Några kör 4.0.5.

Richard: Inte EPS filer? Vad är det du säger? Menar du att montera in eller vid export. För idag exporterar vi alla annonser som görs till just EPS.

TZW: När de ligger i bakgrunden? Gömda eller inte?

Jag letar efter allt som kan förbättra stabiliteten.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

När de ligger i bakgrunden? Gömda eller inte?

Förmodligen gömda, byter nästan alltid program med kommando-alt-klick i dock.

  • Medlem
  • 2007-04-18 19:45
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Richard: Inte EPS filer? Vad är det du säger? Menar du att montera in eller vid export. För idag exporterar vi alla annonser som görs till just EPS.

Jag citerar Täpp (tror jag det var):
Har ni hockeyfrilla också?

Ursprungligen av Baron:

Jag citerar Täpp (tror jag det var):
Har ni hockeyfrilla också?

Jag tror bestämt att det var en viss stockholmskonsult som gjorde jämförelsen med hockeyfrilla...

EPS är ett jäkligt felkänsligt format och Mac OS X har av och till haft buggar som gör att förhandsvisningen av EPS-filer kan krascha andra program . Det ska vara fixat med senaste uppgraderingarna till InDesign och Mac OS X, men oavsett det så är PDF ett bättre val om det är möjligt, bl.a. pga av att det är mycket mindre felkänsligt

Tack för den Baron.

Vi pratar annonsproduktionen och det är framförallt 4 pluggar de är beroende av, 3 Tieto Enator och en Infomaker.
Dessa kan självklart bidra till instabiliteten.
Men som det är nu har jag inte en aning.

Crashloggen idag innehåller: Ritande av linjer, montering av EPS, Export av PDF, Montering av bilder (jpg).

  • Medlem
  • 2007-04-18 20:46

Det var det kanske.

Stockholmskonsulten kanske kan stödja mig i tesen att det är Enatorpluggarna som ställer till det? Jag som aldrig spelar om pengar är beredd att satsa en femma på att det är de som ställer till det.

För att vara ärlig är jag rätt beredd att satsa en tia på det jag med men jag är inte helt säker.

Och erat sörlänningstjafs förstår jag mig inte på.

Long shot, men det är lätt att glömmas bort:

Har du dubbelkollat att Version Cue *inte* är installerat på nämnda maskiner?

Version Cue är dokumenterat inkompatibel med Intel-baserade system i CS2.

www.adobe.com/se/products/pdfs/intelmacsupport.pdf

  • Medlem
  • 2007-04-18 21:44

Stör det med sin blotta existens? Sådana program trodde jag bara Enator (och möjligen Microsoft) klarade av att skriva.

Inte genom sin blotta existens, men det är inställt på automatisk start, och det är inkompatibelt med intel-maskiner.

Men, det är inte det som är orsak till den typ av krascher som vi pratar om här

  • Medlem
  • 2007-04-19 09:47

Inte för att det egentligen behöver sägas, men jag tycker att det är onöödigt att autostarta program man inte använder. I synnerhet när de får datorn att krascha... O:-)

Version Cue finns inte på datorn har aldrig funnits. Det vet jag med säkerhet.

1
Bevaka tråden