Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gömda externa hårddisksmappar

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Berg
  • 2007-04-11 23:31

Jag har upptäckt att vissa fildelningsprogram (Azureus, ShakesPeer t. ex.) har en tendens att lägga nerladdade filer under Volumes/Externa hårddiskens namn och ett nummer bakom/Mappens namn istället för direkt på den externa hårddisk jag väljer att ladda ner till. Det finns många frågor som jag vill ställa om det här.

1. Läggs filerna på den interna hårddisken eller fungerar Volumes som en slags genväg till externa minnen (hoppas ni förstod det där)?

2. Varför skapar den flera mappar med hårddiskens namn och en siffra? Exempelvis: Iomega HDD 3 och Iomega HDD 4. Det verkar nästan som den skapar en ny mapp per nerladdningstillfälle.

3. Hur kommer jag åt Volumes genom Finder? Jag har bara lyckats komma dit genom att be programet leta upp mina nerladdade filer.

Och till sist den viktiga frågan: Hur får jag programen i fråga att helt enkelt bara spara filerna på externa hårddisken istället för under Volumes?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-11 23:45

Använder inte torrent program osv på macen så svårt för mig att svara på vad de hittar på där men det kanske någon annan vet.

/Volumes är en mapp där alla diskar (utom den du bootar från) mountas, helt enkelt den plats där det ansluts filsystemsmessigt i os x. det som skapas är ex /Volumes/external-disk som mapp, innehållet i external-disk är innehållet som är på den externa disken och om man "ejectar" den så försvinner mappen med då mount punkten inte finns längre..

Ditt problem med Disk 1, 2, 3 etc låter nästan som om OS X anser att det är en ny disk som du ansluter varje gång, inte upplevt att min hittar på något liknande med min externa disk så svårt att svara på.

Inget sparas under /Volumes, mapparna som du ser är diskarna som du har, det brukar även finnas en länk som pekar mot din boot-disk vad den nu kan heta...

  • Medlem
  • Berg
  • 2007-04-12 12:00

Tack för hjälpen! Hittade även en annan tråd där jag fick svar på mina frågor.

1
Bevaka tråden