Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PANIK!! Rädda filer innan jag blåser OSet på PB 1,67

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min 17" PB 1.67 gillade inte "desktop manager"(misstänker jag) för efter jag installerade det idag och lade till det som startobjekt betedde den sig jättekonstigt, för att sen bara frysa. När jag startar om den kommer jag inte längre än till den grå skärmen med äpplet och den lilla grejjen som snurrar!
Jag försöker desperat starta den i target mode, från min flickväns PB 15", men det vill sig inte, så nu måste jag antagligen blåsa operativsystemet. Jag hade ju kunnat prova att starta den från de medföljande installationsskivorna men dom är såklart utlånade, dagen(månaden) till ära.
En kompis kommer snart hit med sin Originalskiva för OSX och jag undrar nu lite desperat om det finns NÅGOT sätt jag kan komma åt filer på 17"arens HD så jag kan kopiera dom INNAN jag installerar om alltihop.
Behöver datorn imorgon bitti, och har ett par veckors jobb utan backup på den, som jag verkligen skulle behöva!
PANIK!!!
tacksam för toksnabba svar, a´la 99an!!!
/Martin

På vilket sätt fungerar inte target mode?

Blir det blå skärm med firewire-symbolen på, men hårddisken syns inte från din flickväns PB 15"?

Installera i sådana fall Data Rescue II på hennes PB och försök igen.

Ursprungligen av TZW:

På vilket sätt fungerar inte target mode?

Blir det blå skärm med firewire-symbolen på, men hårddisken syns inte från din flickväns PB 15"?

Installera i sådana fall Data Rescue II på hennes PB och försök igen.

Nej, alltså, 17"aren står bara och liksom bootar, det verkar inte som att den ens fattar att den ska in i Target Mode. Jättekonstigt.
Ska prova arkivera och installera nu!
Håll tummarna!

Ursprungligen av martin wijk:

Nej, alltså, 17"aren står bara och liksom bootar, det verkar inte som att den ens fattar att den ska in i Target Mode. Jättekonstigt.

Jag hoppas att du inte glömt att trycka ner T under uppstart

Ursprungligen av TZW:

Jag hoppas att du inte glömt att trycka ner T under uppstart

Hehe, ja, det verkar inte bättre. Jag hade inte glömt, men jag verkar ha tryckt vid fel tidpunkt, för nu funkar det. Nu kör jag "Reparera Skiva" från den andra datorn.
Är det någon skillnad i "brahet" på det och de andra diskverktygen ni nämner?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-10 19:37

testa och se om du kan starta den ifån skivan. Dvs hålla inne c. Där kan du ju komma åt skiv verktygen och göra allehanda tester där ifrån.

Börja med det. Hoppet är inte ute. Disken verkar ju iaf fungera och det är ju ett gott tecken

Du behöver ju inte formatera hårddisken bara för att du installerar om OS X. Starta från skivan, under installationen trycker du på knappen Alternativ och väljer "arkivera och installera" så skapas en ny systemmapp utan att några program eller filer tas bort.

Ursprungligen av martin wijk:

tacksam för toksnabba svar, a´la 99an!!!
/Martin

Det är communityt är helt outstanding!
Tack för snabba svar, nu har jag lite mer att prova!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-10 22:10

DiskWarrior har räddat mig två gånger när datorn inte vill vara med och leka!

  • Medlem
  • 2007-04-10 22:14

Om du inte är rädd för att mecka kan du plocka ur disken och köra den externt (om du har kabinett) Data Rescue är guld! Men räkna med att det tar ett tag...

Ursprungligen av lime:

Om du inte är rädd för att mecka kan du plocka ur disken och köra den externt (om du har kabinett) Data Rescue är guld! Men räkna med att det tar ett tag...

Jag kommer aldrig att ge mig på att mecka powerbook igen efter mitt byte av hårddisk i min förra 15"are. Jag fick aldrig igen den ordentligt eftersom att det sitter en liten meckig och känslig hake till vänster ovanför cd/dvd-sloten.

Hmmm!

Nu klagar skivverktyg när jag ska "reparera B-trädskatalogen på den krashade datorn, verkar inte gå...
Kanske funkar med diskwarrior?
Vad gör man annars?
Formaterar?
Utnyttjar sin applecare?:confused:

Du kan nog rädda din data med Data Rescue II om du inte kommer åt den på vanligt sätt.

Formatera är ju en bra idé sen när du har backup på allt.

Om du har AppleCare så är väl det ett lämpligt sätt att få en ny HD utan att mecka själv, om den fortsätter att trilskas.

om jag har förstått det rätt så kommer jag att kunna gå in i min 17" PB, som kommer ligga som firewire disk på mitt skrivbord på 15"aren, sen?
Då kommer jag alltså kunna ta bort det lilla app som jag misstänker startade hela den här cirkusen, right?
Jag ber till högre makter, fast jag inte tror på sådana, att den kommer att sluta trilskas, för jag har fasen inte tid att lämna ifrån mig datorn. inte innan juni i alla fall

Du kan ju skapa avbilder på specifika mappar mha skivverktyg på installationsskivan eller en annan drive som du sen lägger på en extern disk. Så har jag räddat en del filer vid liknande paniktillstånd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-11 00:08

har du testat att boota och bara hålla in shift? då laddar den bara det som den behöver för att funka inte en massa kernelextensions eller annat..

det blir en veckas semester med rehab för min dator. lämnade in den på macrent idag.
fick kernel panic vid omstarten under installationen av OS X, sen var det kört, så jag antar att det var något allvarligt problem!?
någon som vet vad en reparation vid kernel panik och käpp HD/katalogstruktur brukar bestå i för arbete?

jag lyckades i alla fall med hjälp av data rescue få tillbaka min amest kritiska filer innan!
Tack för tipset TZW!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-12 10:05

Man kan pröva bota i single user mode. Det krävs att man kan lite CLI men på såvis fick jag mina filer räddade när filsystemet var oreparerbart. Kernel panic straxt efter gåra äpplet vid uppstart.

Jag monterade min iPod och körde över filerna till den sen formaterade jag. Men ingen automatik i detta läge du måste manuelt montera en iPod eller USB minne. Target mode fungerade inte för mig när jag testade. Och min CD skivspelare var paj. Inget annat alternativ fanns för mig.

1
Bevaka tråden