Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adobes vansinniga prissättning.

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-04-05 08:56

En undersökning om Adobes mycket märkliga geografiska prissättning har publicerats här:
http://www.amanwithapencil.com/adobe.html

Resultatet är häpnadsväckande, och vi väntar med spänning på svaret från Adobe.

Har Rönnbäck någon kommentar i ämnet?

Vore vettig om personen bakom denna "undersökning" översatte alla priser till något som gick att jämföra. Allt är skirivet i ländernas lokala valuta.

Fast egentligen vad kan vi säga till Adobe? De är ett privat företag som gör som de vill.
Om vi inte gillar deras prispolitik får vi vända oss någon annanstans.
Sedan att de sitter i en monopolställning i denna bransch kan vi bara skylla oss själva för.

Tja, vad ska man säga? Vinstdrivande företag är inga änglar och kan de tjäna mer pengar på att behandla kunder olika så kommer de att göra det.

I ärlighetens namn ska man säga att vissa priskillnader kan vara motiverade, pga av olika kostnader för att bedriva försäljning, marknadföring etc. Europeiska kunder har också fri support, vilket amerikanska kunder inte har.

Aha! Där har vi skillnaden i pris ang supporten. Det motiverar verkligen ett högre pris.
Men de skulle kunna erbjudas som ett val.
För hur många som har jobbat med Photoshop sedan verison 2 behöver support idag?

Mattias, priserna finns i dollar också om du tittar lite längre ner (högra kolumnerna)

Jag antar att frågan om vad jag tycker bottnar i att jag har jobbat på Adobe, och därmed kan antas ha en viss inblick i hur prisättning går till, men jag håller med dig om att frågan på ett sätt är felställd - företag har ju som syfte att generera vinst, inte att vara rättvisa

Exakt. Finns inte mycket mer att säga.

Användarhandledning, dvs hur man använder olika funktioner ingår inte i supporten, den avser teknisk support, dvs då något som ska fungera inte gör det, och behovet av den typen av support blir bara marginellt mindre för att man kan programmet väl.

Tvärtom skulle man nog kunna säga att det är mer avancerade användare som kräver mest teknisk support, för de utnyttjar mer av programmet och stöter därmed på problem oftare.

Utöver kostnaden för support så kan det också vara dyrare att bedriva marknadesföring, garantiåttagande etc.

Det som särskiljer Adobe är inte att man har en differntierad prisättning - det har nästan alla företag - utan att skillnaden är så stor

Så, om jag har en leveransadress i USA, vad hindrar mig från att beställa den engelska versionen av Creative Suite Design Standard (full version) och betala 1199 USD (8337 SEK) istället för att köpa den från Adobe i Sverige och betala 14275 SEK? Blir det några problem med registreringen?

Förmodligen ingenting. Dock får du ingen support.

Det låter ju minst sant intressant i sådana fall.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-04-05 11:35

Att företags största uppgift är att generera vinst är det nog få som protesterar mot, och vissa prisdifferanser kan väl accepteras.....men här handlar det ju om ganska rejäla diffar.

Att tillgången till support skulle kunna orsaka skillnader kan jag köpa, men det kan nog inte förklara hela den stora prisskillnaden. (har nog själv pratat med Adobe 10 minuter sedan version 2.0, och då gällde det Adobe-buggar)

Hur som helst tycker jag att man som konsument skall utöva påverkan genom att skriva på "protestlistan". Om man nu inte gillar att vara Adobes mjölkkor!!:cool:

Ja, fast 8337 spänn är ju nästan gratis. Särskilt jämfört med den svenska versionen för 19125 kr.

kul strip

Finns väl inget som hindrar att du ringer direkt till USA för support?? Kostar ju mer men ändå, om du behöver borde det ju fungera

Eller skicka epost via ett gmail konto t ex

I USA har man inte gratis support

Jag undrar mest om det kommer att bli några problem med själva registreringen/licensieringen?

Så här svarade svenska Adobe på frågan: "Köper ni en produkt i USA kommer ni inte att kunna få registrera er eller att få support via oss, Då kommer ni att behöva vända er till den amerikanska supporten."

Jag vet inte hur Adobes produktregistrering fungerar idag, så jag förstår inte riktigt vad det innebär att jag måste registrera min produkt i USA?

Ursprungligen av TZW:

Jag undrar mest om det kommer att bli några problem med själva registreringen/licensieringen?

Så här svarade svenska Adobe på frågan: "Köper ni en produkt i USA kommer ni inte att kunna få registrera er eller att få support via oss, Då kommer ni att behöva vända er till den amerikanska supporten."

Jag vet inte hur Adobes produktregistrering fungerar idag, så jag förstår inte riktigt vad det innebär att jag måste registrera min produkt i USA?

Man måste verkligen älska frihandel och sättet det används på så fort det passar...

straff tulla adobe med 10000% procent så skall du se vad som händer..

Eh... va?

Ursprungligen av TZW:

Eh... va?

jag tycker nog att man som europe skall betala en hel massa mer för alla adobe produkter från USA. Precis som valutan bara justeras uppåt i de flesta fallen

Adobe support fortsätter: "Du kan använda produktern utan att registrera den. Men skulle du behöva tecknisk support eller forlorar serie nummer och så, Så kommer du att behöva vända dig till Amerikansk support. Du kommer heller inte kunna byta till en Europeisk prosukt utan i framtiden om du skulle vilja välja ett annat språk eller vid tanke på att ha svensk support kommer ni att behöva köpa ny produkt."

Sorry att jag kapade tråden förresten, inlägg 8 och framåt borde kanske knoppas av.

Senast redigerat 2007-04-05 17:52
1
Bevaka tråden