Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa säker partition eller mapp

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag är i behov av en lösning som går ut på att jag har en mapp eller partition som bara jag eller någon "utvald" kan komma åt med ett lösenord. Mappen eller partitionen ska innehålla privata men framförallt jobb-relaterade filer som ska vara så svåra som möjligt att läsa av en olämplig person vid t ex stöld av datorn. Då jag kommer jobba med filerna i stort sett dagligen är det smidigt om det bara krävs ett lösenord för att komma åt dem utan att behöva köra något program.

Jag har kollat runt lite i forumet men mest hittat lösningar som går ut på att dölja filerna via terminalen eller använda något program som heter något med "lame...". Så som jag har uppfattat det känns de inte som helt rätta lösningar för mig då det verkar vara ganska enkelt att öppna filerna om du har relativt grundläggande kunskaper om osx.

Går det att göra en partition när som helst på t ex 5 gig och lösenordskydda den, utan att det påverkar allt som redan ligger på datorn?

Det kommer finnas back-up på filerna på en extern källa så det gör inget om man skulle glömma lösenordet och därmed inte kunna öppna filerna.

Sammanfattning: Det jag söker är en lösning där man med lösenord kan se och läsa/skriva filerna och utan lösenord kan man inte göra detta.

Se mig gärna som en fullständig idiot när ni förklarar då jag är ganska ny användare av mac

/ht-tower

Skapa ett nytt konto och aktivera FileVault: Systeminställningar-Säkerhet

Information om FileVault
http://www.apple.com/macosx/features/filevault/

Eller skapa en krypterad disk image. Då är det bara skriva in lösenord och mounta den. Easy peasy...
Skapa en krypterad disk image

1
Bevaka tråden