Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datum och tid (NTP) fråga

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-27 13:30

Eftersom våra klienters klockor är osynkade så satte jag upp en NTP tjänst på vår server för att se om det kunde synka dem lite bättre. Då slog mig en tanke: Hur gör man med bärbara?

När det gäller våra stationära datorer så är det inga problem, dom är alltid uppe på samma nät och är inställda att synka tiden mot server.

Men bärbara, dessa kopplas ju ständigt upp mot olika nät, hemma, på tåg och andra ställen. Hur fungerar det där. Är funktionen "disabled" när servern inte är tillgänglig och när den bärbara kopplas i korrekt nätverk så "enables" funktionen igen?

Förmodligen har jag för gott om tid eftersom jag har tid och fundera på sånt här, men det vore kul att veta hur det funkar.

Det där var en bra fråga men jag tror att funktionen är avslagen när den inte hittar den server som den ska gå emot och synkar sig när den kommer i kontakt med servern igen.
Är du beroende att att klockorna stämmer så precis? Du kanske kör Kerberos på servern?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-27 14:36

Jag körde, fick sluta med det eftersom synkning inte fungerade. Datum och Tid suger riktigt när det gäller synkning. Om klockan är ur led så räcker det med att öppna Datum och Tid för att den skall hoppa rätt igen...Hoppas dom fixar det!

På min server (Linux) så har jag ett script som ligger i bakgrunden och synkroniserar tiden med jämna intervaller, fungerar hur bra som helst. Jag har en liten förkärlek till att skriva script till det mesta så jag själv vet hur allt fungerar! Borde du kunna göra till dina klienter också, då kan du även inkludera publika ntp servrar ifall den interna inte nås.

  • Medlem
  • 2007-03-27 14:45

Jag kanske är helt ute och cyklar här men...
Lägg upp ett cronjobb på klienterna som synkar tiden mot någon lämplig publik tidsserver.
Förslagsvis använder du dessa: http://www.netnod.se/time_servers.shtml

Då räcker det med någon form av internetuppkoppling som släpper igenom trafik på port 123.

Eller kör ntpd på klienterna (också). Åtminstone verkar FreeBSDs manualsida för ntpdate tycka att det är en bättre lösning:

Ursprungligen av ntpdate(8):

However, it is important to note that ntpdate with contrived cron(8) scripts is no substitute for the NTP daemon, which uses sophisticated algorithms to maximize accuracy and reliability while minimizing resource use. Finally, since ntpdate does not discipline the host clock frequency as does ntpd(8), the accuracy using ntpdate is limited.

OpenBSDs variant, OpenNTPD, finns i MacPorts.

Och, som nämnts, lägg till några publika servrar i listan så att den kan synca över Internet oavsett var du befinner dig. Det enda som händer när datorn inte är ansluten alls är väl att ntpd gnäller lite i loggfilen.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-03-27 21:25

Här är lite info om problem med kontakt med ntp-server och förklaring om hur klienterna beter sig.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303731

Åhå, tack för länken, Kalle W. Den kör alltså redan ntpd i bakgrunden, så problemet kanske är det gamla vanliga -- klockan måste vara någorlunda i sync när man startar det. Glöm vad jag sade tidigare då.

1
Bevaka tråden