Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Indesign + web + cms = XML?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-26 16:06

Hur gör jag enklast för att från grunden bygga upp ett publiceringssystem för en liten arbetsgrupp på enklaste sätt? Förutsättningarna är väl ungefär så här:

Ca 2000 artiklar ska in i en tryckt katalog samt ut på webben.Pris, produktinfo och bild. Dessutom ska ett bildbibliotek byggas upp där bilderna kan taggas med ett antal sökord, biblioteket behöver inte vara tillgängligt över Internet men det skulle inte skada. Ju mer automatisering desto bättre. Jag skulle också vilja att bilderna baskars, skärptes och cmykades och sedan monterades om i InDesign samt publicerades på webben enligt vissa givna parametrar.

Jag tänker InDesign och kanske InCopy samt XML + ett CMS-program som Cumulus eller FotoStation.

Är det någon som har erfarenhet av detta och kan peka mig i rätt riktning?

Jag och en konsultkollega har gjort flera lösningar av den typen. Hur långt man kan driva automatiseringen beror på hur väl strukturerad data och layout är.

Kataloger av Elfa-typ/Telefonkatalogstyp är lätta att göra om man har strukturerad data. Kataloger med friare form, typ IKEA, är svårare (men görbart). Fullkomligt fri form från ostrukturerad data är mycket, mycket svårare.

Nyckeln är därför att skapa struktur. Därför kommer du också att behöva någon typ av databas för att strukturera och bearbeta data samt göra sorteringar och urval.

Sen är resten piece of cake

Slå mig en signal om du vill prata vidare. Telefonnumret finns under min profil.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-28 10:46

Jag slår en signal…

klona sidor

Hej.
har fått i uppdrag att göra en resekatalog av information från en databas.
Jag har lagt upp layouten så varje resas information får plats på en och samma sida. denna sida behöver klonas så om jag har 15 resor vid import av xml ska det bli 15 sidor katalog. jag får ej detta att fungera...

jag har gjort mallsidan med alla taggar. när jag sen importerar hamnar första sidan redan i mallen. Det blir inga nya sidor men om jag lägger till nya sidor blir det samma resa på alla sidor.
I instruktionen står vid import av xml att man ska boka i rutan "Clone repete text item" men det hjälper inte .

Hoppas det är någon som har någon idé

1
Bevaka tråden