Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabbt svar önskas! Problem med el-kontakten/batteriet till MBP

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-03-26 22:03

När jag skulle sätta i laddaren i min MBP idag så luktade det efter ett tag brännt. Jag la märke till att den lilla dioden på kontakten inte lyste. Dock fick dator ström som vanligt (batterisymbolen ändrades till "beräknar"). Dock drog jag givetvis ut kontakten omedelebart efersom det luktade brännt.

Nu lite senare försöker jag igen. Dioden lyser fortfarande inte, men än har ingen brännd lukt visat sig.. Uppe vid batterisymbolen står det "beräknar" när jag väljer att ha visning i tid, men sätter jag den på visningen procent så visas "3%"...

Den verkar inte ladda batteriet? Det känns inte varmt, vilket man tycker det borde vara när det laddas. Även om jag nu bara har haft laddaren i ca 10-15 mins. Det står fortfarande 3%...

Jag har testat att ta ur och sätta i batteriet igen.. men ingen förändring.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-03-26 22:26

Känner igen problemet (förutom den brända lukten, vilket kanske är mest oroande för dig), men mitt problem fixar sig genom att lossa och sätta dit magsafe:n igen. Ibland får jag göra det några gånger, jag tror att det problemet beror på att "piggarna" kärvar fast i kontakten.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-03-26 22:29
Ursprungligen av mikza:

Känner igen problemet (förutom den brända lukten, vilket kanske är mest oroande för dig), men mitt problem fixar sig genom att lossa och sätta dit magsafe:n igen. Ibland får jag göra det några gånger, jag tror att det problemet beror på att "piggarna" kärvar fast i kontakten.

Men då tycker man att datorn inte borde kunna köra över huvud taget. Den får ju uppenbarligen ström.. Bara att den inte laddar batteriet.

Jag har också "samma" problem förutom att det inte luktar bränt. Laddaren slutar helt enkelt lysa men laddar fortfarande. Märkte faktiskt medan jag läste detta inlägg att den slutat lysa och att batteriet var på 3% fastän jag hade i laddaren för snart 1h sedan. Den börjar lysa igen om jag drar ur den och sätter i den igen men det är ändå störande.

Väntar med att skicka in min på service tills jag stör mig på problemet lite mer än jag gör idag.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-03-27 10:02

Hade strömkabeln i nån timme igår.. men ändå går den inte att starta på batteriet... Ska ta med den till butiken idag på lunchen... Pust...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-03-27 13:54

Skönt nog så var det bara laddaren det var fel på. Fungerade fint med deras laddare i butiken.
Jag fick dock spendera 1,5 timmar hos dom på Macsupport med apple i luren ca 45 mins. Dom skickar en ny (eftersom jag har garanti kvar), men håller en summa på mitt konto för att försäkra sig om att dom får tillbaks den gamla laddaren... Derad stora problem var att hitta rätt laddare.. Hur svårt kan det vara?

Ännu en bekräftelse på appels dåliga service..

Dock är jag väldigt glad att datorn inte är sönder. Laddaren skall komma om ett par dagar.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-03-27 15:43

Harri: Hur gammal är din mac? På MacSupport berättade dom att det kommit en ny uppdaterad variant av laddarna med några mm större och stabilare kontakt (den som sitter i datorn).

Tydligen så nöts de "gamla" lättare och kan då glappa. Verkar nästan som du råkat ut för det.

Passa på att fixa det innan det problemet blir värre och medans du fortfarande har garanti kvar.

Hallon: Jag köpte min i Nov/dec 2006 om jag minns rätt. När kom det nya?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-04-03 13:13
Ursprungligen av Harri Habitat:

Hallon: Jag köpte min i Nov/dec 2006 om jag minns rätt. När kom det nya?

Jag vet inte exakt. Men det lät på dom som om det var ganska färskt. Du känner ju igen det på att kontakten är större (längre typ) på de nya. Jag har inte min dator här nu, men om du vill kan jag mäta min ikväll så kan du kolla om din är lika stor eller mindre (kontakten asså ;).

Ursprungligen av Hallon:

Jag vet inte exakt. Men det lät på dom som om det var ganska färskt. Du känner ju igen det på att kontakten är större (längre typ) på de nya. Jag har inte min dator här nu, men om du vill kan jag mäta min ikväll så kan du kolla om din är lika stor eller mindre (kontakten asså ;).

Om du menar kontakten på laddaren så ja, det är den längre varianten.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-04-03 21:35
Ursprungligen av Harri Habitat:

Om du menar kontakten på laddaren så ja, det är den längre varianten.

Ja precis, själva kontakten som sitter in i datorn.

Hallon: Jag läste något blogginlägg om det här med nya kontakten. Det visade sig dock att många som har bland de första Macbookarna även de har den "nya". Jag hittar tyvärr inte blogginlägget just nu.

Någon mer som hört om detta och om det stämmer?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-04-04 20:02

Jag har en macbook core duo 2.0 och fick alltså den gamla modellen.

1
Bevaka tråden