Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac från dödsbo. Admin-lösen & OSX-skiva borttappad. Finns någon lösning??

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har köpt en begagnad mac-dator men admin-lösen är borttappat och OSX-skivan finns inte heller. Förre ägaren har gått bort så lösenordet går ej att få tag på inte heller skivorna.

Jag kan därför inte installera programvara och vad jag har för mig inte heller installera om OSX. Vad ska jag göra?? Finns det någon lösning?

Du kan starta upp från vilken OS X-installationsskiva som hels som innehåller samma grundsystem som det som körs nu (exempelvis 10.4.x). Man kan då nollställa lösenordet den vägen.

Är det inte bara bättre att radera hela alltet så att han/hon kan vila i frid?
(känns lite märkligt att skoja om sånt, hoppas du inte tar illa upp...) :|

Ursprungligen av star-affinity:

Du kan starta upp från vilken OS X-installationsskiva som hels som innehåller samma grundsystem som det som körs nu (exempelvis 10.4.x). Man kan då nollställa lösenordet den vägen.

Är det inte bara bättre att radera hela alltet så att han/hon kan vila i frid?
(känns lite märkligt att skoja om sånt, hoppas du inte tar illa upp...) :|

Okej, jag trodde inte man kunde starta upp från en annan skiva. Installerad version är OSX 10.3.9 och datorn en Cube G4. Fungerar exempelvis min cd som jag har till min iBook eller vad för cd måste man ha?
Tar inte illa upp, jag känner inte personen i fråga. Givetvis startar jag helst om från scratch så jag kan få datorn som jag vill med personliga inställningar.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-03-26 14:40

Du måste ha en installations-CD för en Cube eller en sk. retail-version (som passar till alla modeller). Du kan inte ta en specifik installations-CD för en annan modell. Jag vill minnas att installationsprogrammet kommer att säga ifrån om installations-CD inte passar för Cube.

Ursprungligen av frazze:

Du måste ha en installations-CD för en Cube eller en sk. retail-version (som passar till alla modeller). Du kan inte ta en specifik installations-CD för en annan modell. Jag vill minnas att installationsprogrammet kommer att säga ifrån om installations-CD inte passar för Cube.

Är jag med andra ord tvingad att köpa en ny retail-version av cdn? Irriterande men kanske nödvändigt ,eller?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-26 15:06
Ursprungligen av mandarinjohan:

Är jag med andra ord tvingad att köpa en ny retail-version av cdn? Irriterande men kanske nödvändigt ,eller?

Köpa en ny eller köpa en begagnad. Borde finnas upp uppsjö utav 10.3 skivor om du ska köra det.

Ursprungligen av Sidde:

Köpa en ny eller köpa en begagnad. Borde finnas upp uppsjö utav 10.3 skivor om du ska köra det.

10.3 är det panther eller tiger? Eftersom jag kör tiger på min ibook (sista modellen) så kör jag nog det helst på Cuben också, förutsatt att det flyter hyfsat, men det bör väl inte vara så stor skillnad?
Jaja, jag är student så jag har rabatt på en ny cd hos applestore så det bli inte så mycket pengar, lite mer än 700. Man kanske borde satsa på det? Sura slantar men samtidigt vill jag ju kunna använda cuben utan begränsningar.

Ursprungligen av mandarinjohan:

10.3 är det panther eller tiger?

10.2.x = Jaguar
10.3.x = Panther
10.4.x = Tiger

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-03-26 15:42

Jag hade väntat på Leoparden (10.5) som gissas släppas i juni. Men det är klart - kan du över huvud taget inte starta den så är kanske väntan till juni lite väl lång.

Tiger flyter säkert bättre än Panther. Hur mycket minne har du i cuben?

Ursprungligen av Hallon:

Jag hade väntat på Leoparden (10.5) som gissas släppas i juni. Men det är klart - kan du över huvud taget inte starta den så är kanske väntan till juni lite väl lång.

Tiger flyter säkert bättre än Panther. Hur mycket minne har du i cuben?

Cuben har inte mycket minne (under 500 mb) men den ska stå i vardagsrummet och främst användas till musik, film samt lite internet. För övriga uppgifter såsom grafisk produktion och annat som kräver mer kapacitet använder jag min iBook kopplad till en 19-skärm. Det är således inte nödvändigt att datorn ska vara supersnabb (den är ju supersnygg) men jag vill ju att OS ska flyta relativt smärtfritt.
Om någon eventuellt har nåt större minne att sälja billigt så hör gärna av er. Det är inte nödvändigt med 1gb instickskort eftersom cuben har 3 platser.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-26 15:57

För att lösa problemet just nu med att du inte kan använda ibookens skiva behöver du bara skaffa en firewire-kabel och starta cuben i Target-mode. Då kommer den dyka upp som en extern enhet på ibooken och du kan köra installationsskivan på ibooken.

Fixat och klart.

Ursprungligen av Sidde:

För att lösa problemet just nu med att du inte kan använda ibookens skiva behöver du bara skaffa en firewire-kabel och starta cuben i Target-mode. Då kommer den dyka upp som en extern enhet på ibooken och du kan köra installationsskivan på ibooken.

Fixat och klart.

Det där låter ju toppen men jag förstår inte riktigt. Jag har skickat ett PM till dig. Vore evigt tacksam för hjälpen.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-26 16:02

Om du har under 512 i RAM så rekommenderar jag att du kör Panther istället på Tiger i den. Tiger vill ha mer ram, varav en stor del går till Dashboard, som man kan stänga av som tur är.

1
Bevaka tråden