Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vanlig OSX licens på 2 datorer?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska köpa en Cube med OS9. Jag undrar därför om min cd som medföljde till min iBook G4 kan användas även för installering av OSX på min nya dator. Om man kan ha en cd till två datorer med andra ord. Någon som vet?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-03-26 00:12

Den som följde med till din iBook fungerar inte på Cuben, krävs en vanlig installationsskiva som kan köpas i affären.
Dessutom får man bara ha det installerat på en dator per skiva/licens.

Ursprungligen av Creops:

Den som följde med till din iBook fungerar inte på Cuben, krävs en vanlig installationsskiva som kan köpas i affären.
Dessutom får man bara ha det installerat på en dator per skiva/licens.

Jaha, det var ju lite tråkigt. Då blir det väl till att köra OS9 på cuben, för ännu en OSX-licens kostar väl skjortan??

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-03-26 00:23

Eller en begagnad Panther (10.3.9). Äldre OSX bör man inte köra för snabbhetens skull.

Eller vänta tills Leopard kommer och köp en beggad Tiger billigt.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2007-03-26 08:32

Varför skulle han inte kunna använda sina iBook skivor?
Sen om det är lagligt eller inte är en annan sak

Ursprungligen av Ricky:

Varför skulle han inte kunna använda sina iBook skivor?

Därför att skivorna är maskinspecifika, och därmed bara fungerar i den datormodell som de levererades med.

De som följer med datorn är maskinspecifika och vägrar helt enkelt att boota. Fast några har rapporterat att det funkar med vissa kombinationer av skivor och datorer.

Då lite kunskap aldrig har skadat någon är det väl bara att testa?

Sedan finns ju alltid familjelicenser som gäller för fem datorer.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-03-26 10:47

Hmm.. Varför är dom egentligen maskinspecifika? Finns det någon poäng med det? Har det med bärbara/icke bärbara att göra? Strömsparar-kontrollen etc etc? Eller är det just för att minska risken att folk använder sitt OSX till alla sina mac:ar?

Hur fungerar det då om man köper ett nytt OS i butik? Finns dom också för olika modeller eller finns det en som passar till alla - bara att man kanske får svara på fler frågor när man installerar?

Fråga som inte gäller operativet som kommer med datorn utan köp efteråt
Vad menas med "en användare" (på Apples hemsida använd den beteckningen till skillnad mot famijelicens)?
Innebär det en dator eller som för andra program från Adobe och andra tillverkare, att man kan ha den installerad på t ex en stationär och en bärbar som tillhör samma person och som inte används samtidigt?

De är maskinspecifika för precis de anledningar du nämner Hallon samt att de är olika Firmware på bärbart/stationärt.

Köper du ett system i butik så är den en s.k. universal installation. Mao den fungerar på alla maskiner.

Ang licensfrågan så är det nog ditt samvete som styr macwitty. Men jag tror inte Apple skulle beklaga sig så mycket för de scenario du nämner.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

...
Ang licensfrågan så är det nog ditt samvete som styr macwitty. Men jag tror inte Apple skulle beklaga sig så mycket för de scenario du nämner.

Jag tolkar ditt svar som att det inte är tillåtet till skillnad mot andra program. Skulle det handla om privata datorer så kanske jag skulle frågat mitt samvete men nu rör det sig om mina två företagsdatorer så då handlar det enbart om laglighet! Det får väl bli två leoparder, när det nu kommer. Det hade varit värre om det gällt CS3 som jag väntar lika mycket på.

Man kan ju tacksamt konstatera att Apple inte valt den krångliga, bökiga vägen med produktaktivering och så vidare i Mac OS X.

Inte tacksamt för att det underlättar för den som inte vill betala (även om det visserligen stämmer), men tacksamt för alla de som betalar och inte vill bli straffade för att de försöker göra rätt för sig. Skönt att slippa en rigorös produktaktivering som slår bakut så fort man byter hårddisk i datorn eller ett system som måste ansluta till en server på nätet för att kontrollera giltighet. Lite bättre, lite enklare med mac helt enkelt

Apple tjänar dessutom sina stora stålar på hårdvaran ändå, så det är liksom inte värt besväret ur deras synvinkel heller.

(Ta nu inte detta som ett initiativ till en utdragen diskussion om kopieringsskydd osv - det var inte syftet.)

Köp en begagnad 10.3 skiva istället, eller en Tiger när Leoparden väl är här. Då blir det billigt, lagligt och bra snurr på din kub.

Det kan nog gå att få tag i Tiger-licenser billigare än en tusing. Jag har sett för 400kr på en utförsäljning i en musikaffär, och för liknande summor på t ex Tradera.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-03-26 23:33

på Tradera kan man hitta grejer ibland

1
Bevaka tråden