Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pro~One som mjukvara?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om det är nåt jag saknar från min nu sålda pro~one så är det det distinkta basljudet!. Finns det någon soft som kommer i närheten av just p1.ans ljud och inställningsmöjligheter?

Creamware Pro-One och Pro-12 (fast den senare är en Pro-5) är väl de som gör mest anspråk på att låta likadant. Hur nära de låter har jag ingen aning.

Mjukisar med samma inställningsmöjligheter finns det gott om, det är väl möjligen FM-biten som kan vara svår att hitta.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-03-21 21:44

Jag kommer inte ihåg om följande ska silmulera Pro One eller om det är Prophet 5, men Native Instruments har en som mjukis som heter Pro 53. Jag har läst att den inte ska vara så superlik orginalet, men frågan är hur mycket man ska lägga i det påståendet. Till att börja med lät väl alla synthar olika även inom samma serie, och för det andra har man ju en talibanaspekt med i det hela. Själv vet jag inte.

Det ska också finnas en gratissynth som ska simulera antingen Pro One eller Prophet 5, men jag kan fanimej inte komma ihåg vart jag läste om den, eller ens vad den hette. Tror den ska vara skapligt ny iallafall. Nån som vet? Blev lite nyfiken själv.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-03-21 22:11

http://www.ele4music.com/ <- P5 gratis... ser sjukt kass ut, är P1 och P5 ens liknande egentligen?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-03-21 22:37

Tackar apan, ser ut som att det var den jag tänkte på!
Ska prova strax!

Edit: Hmm.. går inte att ladda hem från dem ser det ut som. Bara bilder och text på diverse mjukisar, men inga filer att ladda hem. Får spana på kvraudio eller något.

Senast redigerat 2007-03-21 23:01

Tror det är Synthedit dessutom. Inget jag har direkt positiva erfarenheter av.

Ursprungligen av PeterH:

Tror det är Synthedit dessutom. Inget jag har direkt positiva erfarenheter av.

Ja, med det utseende kan man ju lätt gissa på att de är gjorda och döpta efter antalet oscillatorer och modulationsmöjligheter, snarare än som ett försök att verkligen efterlikna soundet hos förlagan.
Men jag har aldrig testat så det är som sagt bara gissningar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-22 08:35

Just det där draget i basen verkar vara bland det svåraste att simulera! Det ända jag hört (demos på nätet) som har varit nära är väl Arturia. Creamware har ju så dåliga ljudexempel på deras sida men man har ju hört mycket positivt om dem.

Om det mest är just draget i botten du är ute efter så kanske nån Minimoog-clone skulle funka lika bra? Sen har ju en Pro-One en viss råhet i ljudet som skiljer sig från en Moog men just draget i botten tycker jag verkar vara något som många analogsynthar har gemensamt.

1
Bevaka tråden