Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iChat strejkar!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På sista tiden har ichat haft problem att starta, "Tappade anslutningen till AIM, anslutningen till värden kopplades oväntat ner" står det. Det har funkat bra förut och jag har mig veterligen inte ändrat någon inställning som skulle påverka det. Vad ska jag göra?:'(

Nu funkar det igen, var och ändrade lite i inställningarna och nu funkar det av någon mystisk anledning.Ja, ja huvudsaken att det funkar

Vissa program (tex Azureus som är en bittorrent-klient) kan "störa" iChat och egentligen alla program som ansluter till internet och lägga beslag på alla tillgängliga "trådar". Så om problemet återkommer, glöm inte bort att kolla vilka program du kör samtidigt.

Problemet har kommit tillbaka... Kör väldigt sällan Azureus, har aldrig haft igång det samtidigt som jag ska starta iChat. De enda program som jag har igång samtidigt är Firefox o ibland Adium. Det konstiga är att jag nästan bara kört med eldräven och iChat har funkat som smort tidigare. Kör med trådlöst nätverk men det borde väl inte störa så fruktansvärt?

Knuffar upp tråden... Ichat beter sig väldigt nyckfullt, ibland går det att logga in om man gör det direkt man startar datorn men oftast inte. Det finns ju inte så mycket inställningar att mecka med så jag vet inte vad jag kan göra för att få det att funka! Hjälp!

Jag har samma problem...
Någon som vet vad felet är?

Fick hjälp av en kunnig kompis, gå in i användare-ditt namn-bibliotek-preferences- och släng alla com.apple.iChat filer, 5 st (men SPARA dem i fall det skulle bli nåt galet.) Starta sedan om iChat o då ska installen gå igång (om inte lägg tillbaka filerna o hoppas på bättre tider ). Sen är det bara o tuta o köra!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-04-12 00:42

Dessvärre gav det ingen förbättring. Och vi verkar inte vara dom enda som har problem med iChat och AIM. Hela nätet kryllar av fora som innehåller trådar om strulande iChat.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-04-12 09:10

Felet åtgärdas tydligen genom att ändra på port-inställningen från 5190 till 443. Att Adium fungerar med 5190 beror tydligen på att den har en odokumenterad reserv-inställning med port-nummer som den automatiskt byter till om det inte fungerar med original-inställningen.
Nu har jag inte verifierat att min Audium verkligen går över till reserv-kitet, men det verkar onekligen så. Lösningen går att läsa om i Apples diskussions-grupper för iChat 3.

1
Bevaka tråden