Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AC-adapter 60W eller 85W?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-03-19 10:40

Hej!

Jag har lyckats med konststycket att slarva bort min AC-adapter till MacBooken i samband med någon konferens här...

Nu har jag köpt en ny, men den är ju dels lite större och dels på 85W istället för 60W. Varför då?
Enligt butiken är det den som gäller i alla fall..

Kanske funkar lika bra, vet inte faktiskt. Men kollar du på Apples hemsida så är den större till MBP. Den är också på 85W för att MBP kräver mer än MB.

På Apples sida finns den lilla att köpa också om man vill ha den istället.

  • Medlem
  • 2007-03-19 11:16

Ja, nu ser jag det på Apples hemsida.
Det verkar ju dock funka fint och nu har jag ju köpt den. Blev bara lite förvånad när jag packade upp lådan hemma. Det var den enda Macoteket hade.
Hoppas det inte blir problemas senare bara...
/Daniel

Det går alldeles utmärkt att använda den större. När jag köpte en extra adapter till min MacBook så köpte jag en 85W för att kunna använda den till MacBook Pro också om jag skulle byta. Inga problem.

  • Medlem
  • 2007-03-19 13:48

Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-19 15:17

Har för mig att 85W kan användas som vanligt till båda. 60W klarar däremot inte av att ladda en MacBook Pro, bara köra den. Tror det är så, men jag har haft fel förrut.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-03-19 16:41

Är ju bara så att den orkar belastas mer och inget annat. En större wattmässigt är alltid en fördel om möjligen storleksmässigt fysiskt.
Drar datorn 40W så är det 40W innebär att en 85W nätdel drar inte 85W tex.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-20 01:08

Men går det t.ex. fortare att ladda en MB med en 85W-laddare än med en vanlig medföljande 60W:are? Tar batteriet i så fall stryk av det?

Enl. förpackningen (har båda framför mig) så klarar 60W bara MB och 85W klarar både MB och MBP.

Om batteriet tar skada tror jag inte Apple hade skrivit som de gör på förpackningarna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-20 18:56

Och om man följer Tjarvens resonemang så antar jag att en mer potent adapter inte gör laddningen snabbare, förmodligen är datorn och dess nätdel flaskhalsen där.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-09-22 16:41

sålänge det är samma spänning ut ur laddaren har det ingen betydelse om du kör 60 eller 85w kapacitet på laddaren.. laddaren avger inte en högre ström än vad maskinen tar emot.. däremot skulle macbooken klara av att ta emot mer än 60w genererar det en snabbare laddning (sålänge batteriet laddas).. men det antar jag är förhindrat med ett överströmsskydd för att skydda batteriet. Batterier tar skador om man laddar med för hög effekt.

kan jämföras som två bilar som båda går i 110km/h, den ena har 100hk, den andra 250hk. De går lika fort men den ena klarar mer last vid given hastighet.

Är det fortfarande så att man kan använda vilken laddare som helst utan att behöva oroa sig för att något förstörs. Dvs det är inte farligt att koppla in en MacBook Air på en MacBook Pro 15-laddare?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-09 09:25
Ursprungligen av Chaosstar:

Är det fortfarande så att man kan använda vilken laddare som helst utan att behöva oroa sig för att något förstörs. Dvs det är inte farligt att koppla in en MacBook Air på en MacBook Pro 15-laddare?

Ellärans lagar gäller fortfarande.

En strömadapter "trycker" inte ut ett visst antal watt, det är den inkopplade utrustningen som "drar" ut så mycket den kan. Om det mot förmodan finns risk för skada så är jag övertygad om att batteriet har elektronik som känner av det och helt enkelt vägrar ladda.

1
Bevaka tråden