Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBackup (eller liknande lösning) till WebDAV?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan,

Sedan mitt .Mac-konto gått ut så har jat letat efter ett vettigt sätt att kunna ta smidiga backuper på. Jag har för tillfället börjat titta lite närmre på iBackup som till stora bitar är trevligt. Däremot verkar det inte ha stöd för att ladda upp filerna varken via FTP, sFTP eller WebDAV.

Har någon av er en lösning på detta eller ett förslag på ett program som klarar det?

Och nej, jag vill inte behöva montera en WebDAV-disk för att i sin tur skriva till den, allt ska skötas automatiskt av programmet i fråga.

Synk har automonteringsfunktion, så det borde gå att automontera en WebDAV-disk i Finder med Synk. Däremot har Synk inget stöd för FTP, sFTP eller liknande.

När det gäller WebDAV så är det inte optimalt för backup eftersom det inte riktigt har bra stöd för filmetadata som ändringsdatum, enligt vad jag läst. Man kan förstås skapa en skivavbild som man lägger på sin WedDAV-disk, men jag vet inte om det går att automontera då.

Jag läste något på Synks forum om att använda MacFUSE för att montera över SSH, om man har SSH-access till ett konto, men det hela verkar rätt otestat ännu.

Vad menar du att WebDav inte har stöd för ändringsdatum? Det är en av få metadata som är inkluderat i själva filen och som därmed är nästan omöjligt att bli av med ens om man försöker. Tänker du möjligen på unix "access time" ?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Vad menar du att WebDav inte har stöd för ändringsdatum? Det är en av få metadata som är inkluderat i själva filen och som därmed är nästan omöjligt att bli av med ens om man försöker. Tänker du möjligen på unix "access time" ?

Jag tänker inte så mycket alls Jag hade däremot läst en grej som Synks utvecklare skrev i deras forum:

The good news is that yes, Synk can do this, but the bad news is that WebDAV doesn't do a great job of maintaining file modification dates, and since that's what's used for iDisk, it's not going to work properly for synchronizing between your MacBooks.

You can read more about the issue with iDisks in our FAQ entry here: http://www.decimus.net/forum/viewtopic.php?t=117

Iofs handlar det i första hand om synkning och inte backup:

Now, if you're just backing up to the iDisk and not actually synchronizing-- that is, backing up the contents of each MacBook to a separate location on your iDisk-- this would work just fine. But for real synchronization you're going to want something like a firewire drive or the like.

PS. Angående din mössa Richard - julen varar inte ända fram till påska

1
Bevaka tråden