Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min iMac hittar inte min Airport Express

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Jag har uppdaterat min iMac G4 (Globen, körd på OSX 10.3.9) med ett Airport Extreme-kort för att kunna surfa trådlöst och använda den som mediadator. Datorn hittade genast min router så det trådlösa surfandet fungerar klanderfritt (Kortet fungerar alltså). Men problemet är att jag inte kommer åt min Airport Express utan får meddelandet "Ett fel uppstod vid anslutning till AirPort-nätverket xxxxx". Nu är det så att med min nya iMac24 så är det inga problem, den hittar och allt fungerar och mina vänner hittar och kommer åt Airporten med sina bärbara maskiner. Vad är problemet? Uteslutningsmetoden talar ju för att problemet ligger i G4 iMacen. Eller? Jag blir snart galen hjälp mig någon

/Mattias

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-11 14:27

Jobbar dina Macar med samma trådlösa standard?
Jag tror att det finns a/b/g/n att välja. Är Expressen rätt inställd på det?

Yes!!

Jag kör ju i och för sig n-standarden på min nya Imac och g-standarden på den ädre. Men då Airporten kör 802.11g-standard så ska ju det fungera med min äldre mac, vilket det inte gör???

ohoj

Jag har exakt samma problem!!
Jag har för en kort tid sedan installerat extreme-kort och express-modul. Efter mycket strulande med Apple-support och(!) MAC-support(!!) om inställningar och uidnig om hur var och när. Så återvände jag till på Macsupport och fick slutligen pratat med en tekniker hos dem. Det som visat sig vara fel förut, visade sig istället inte vara fel...
så fungerar nu extreme-kortet tillsammans med express-modulen och jag kan äntligen koppla upp på webben igen- med den datorn som har extremekortet installerat.

problemet är vad som följer:
jag vill såklart koppla ihop en dator till... en Imac-Glob, för att dela skrivare och "närverka" med huvuddatorn (imac g5). Hur gör jag?

Globen är nu utrustad med ett externt Pci/usb (köpt hos dig) som är installerat med goda resultat - dvs..-det känner av huvuddatorns nätverk, men globen vägrar att koppla upp på webben via airporten och inte heller nätverket rent konkret. dvs det går inte att skicka filer fram och tillbaka mellan datorerna.

Eftersom jag är helt bakom (nåja, lite tar jag i...)vad det gäller inställningar osv och har fått hjälp av supporterna (ovan nämnda) och inte kommit längre på ett flertal timmars support
Värst är väl bredbandsbolaget/telenor "Va??? har du inte PC så vet vi inte vad du ska göra. Ring Apple....", och Apple som jag berätta för dig, dömde ut airporten som "hårdvarufel i den, byt in den".

Några vettiga tips!?!?! och guidning.
ska airportprogrammet installeras i globen? ska samma nätverksinställningar in i globen som i imacen eller ska jag bara öppna något i nätverksdelning? vad?
oehört tacksam för hjälp och ledning
/Snothound

1
Bevaka tråden