Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hutlöst dyrt minne., eller?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-03-11 13:59

Hej!
Kollade lite på Apple Store efter AirPort Extreme-basstation och ev. ett AirPort Extreme-kort till min PB 15, 1,5Ghz Alu med 512 MB RAM, enligt dem klarar min PB av alla kraven... I förbifarten kollade jag priser på minnen eftersom jag tänkte lämna in PBn på Apple Center i Malmö för installation av AirPort Extreme-kortet och lite rengöring och översyn.

Men:

Kolla hur _mycket_ det kostar att köpa minne nu...

För bara någon månad sedan kunde jag få dessa mycket billigare, eller? Jag vet inte om jag törs lita på minne som säljs på andra ställen, Kingston brukar ha gott rykte men jag vill inte montera det själv. Har gjort det (ha! rättare sagt försökt...) en gång med en originalminnesmodul från Apple - en på 512MB, men då gick Logickortet sönder. Jag har bara öppnat den lilla luckan, jordade mi ordentligt och stoppade in den andra 512 MBmodulen, men då dog bara PBn. Inte ens med bara origínalminnet ville den starta, det pep bara 3 ggr hela tiden.

In med den på Apple Center i Malmö och de fick byta ut Logickortet, det bara pajade. Nu har jag ingen garanti längre (köpt i juni 2005) och ingen Apple Care, så allt kostar....

Med denna erfarenhet så skulle jag helst vilja köpa minnet på Apple Store och lämna in det hos Apple Center, men med de här hutlösa priser..

Tacksam för lite feedback

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-11 14:49

Gå till viken mac butik i närheten som helst och köp minnet där. Dem monterar det åt dig också! Tar max 2 min.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-04-01 12:25
Ursprungligen av atomlab:

Gå till viken mac butik i närheten som helst och köp minnet där. Dem monterar det åt dig också! Tar max 2 min.

Yepps, till slut blev det så, prislappen blev 1.495:- för 1GB, nu har man 1,5GB all together. Installationen ingick såklart. Apple Center i Malmö.
Tack alla

Du kan för övrigt köpa minnet i vilken butik som säljer minne som helst. De är inte Apple-specifika.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-03-12 00:10

Tack Ska kolla med Apple Center i Mö om priser och hela dealen. Med erfarenheten ovan så vågar jag bara inte köpa annat minne än original. Ville mest protestera mot att Apple höjde priset så markant, och precis nu...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-12 15:56

Var just inne på JMEData och köpte ett KINGMAX 1GB som kostade 895 pix. När jag installerat kortet, satt i batteriet och slog på datorn så kom först det vanliga blängljudet som alltid hörs vid start av datorn. Detta följdes sedan utav tre eller fyra pip och sedan inget mer, datorn gick helt enkelt inte igång. Jag öppnade upp igen, tog ut minneskortet och försökte igen. Denna gång tryckte jag dock in kortet i vinkel och böjde sedan ner det på plats, på detta sätt kunde jag få in kortet ytterligare 5 mm. Jag satte i batteriet och slog på datorn som nu startade utan problem.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-03-12 16:47

Jag har testat två olika twinmos minnen i min ibook som jag installerat själv, inga problem alls.

Som ovanstående skrev, det ska in i vinkel och sedan "klickas" på plats.
Inget våld.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-13 03:04

Jag köpte ett extra minne (1GB) från Dustin till MBP, bra pris och installerade det själv. Halva priset jämfört mot Apple store.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-03-16 14:18

Måste ändå säga att jag inte vågar byta det själv. Buuuuuuu, fegis :-(, OK OK...

Jag tror att det blir Apple Center i Mö, de säljer Kingstonminne och är avsevärt billigare än Apple Store.

Tack!

1
Bevaka tråden