Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläktdimensioner?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-03-08 15:10

"Idag börjar mitt nya liv" - tänkte jag när jag steg upp ur sängen i morse. Jag hade bestämt mig, bestämt mig för att slutligen ta tag i problemet med min brölande iMac G5 - om jag så skulle dö på kuppen.
Riktigt så dramatiskt känns det väl inte.

Efter att ha öppnat datorn och kommit fram till att oljudet kommer från CPU-fläkten känns det som att man borde kunna byta ut denna. Anledningen är troligtvis att flänsarna börjar bli dåliga (vilket orsakar turbulens => oljud) och likaså kullagerna i fläkten, den har ju trots allt levt ett långt och troget liv.

Funderingarna är nu att inhandla en ny fläkt för att installera själv. Efter vad jag läste på själva fläkten kom jag fram till att tillverkaren är Delta Electronics.
Har försökt googla mig fram till svaret men inte hittat något intressant.
Jag hittar inte vilken dimension det är på fläkten. Någon som vet?
Är det möjligt att byta själv utan att blanda in Apple? (dom tar ju sådana hutlösa priser). Själva fläkten går ju att ta ut ut det höljet där den sitter, således borde det inte vara några problem?

Tacksam för svar!

MVH
Henke

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-08 16:30

Du kanske kan plocka ur fläkten och kolla vilken tillverkare och modell?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-03-08 17:43

Japp, det hade jag redan gjort. Men i modellserien BFB som tillverkaren Delta Electronics (se mitt föregående inlägg) har behöver du även veta dimensionen på fläkten för att veta vilken fläkt det är.
http://www.delta.com.tw/product/cp/dcfans/dcfans_product.asp?pcid=3&ptid=1

Tröttnade dock på att inte finna något vettigt svar någonstans angående detta så jag ringde Apple.
Nu är således en ny fläkt beställd och på väg.

Tack ändå

Hur gick det med bytet av fläkt? Har också funderingar på att göra något åt det brummande ljudet.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-02 21:05

Det gick inge vidare. Fläkten va dyr och gav inget resultat. Exakt samma visa som vanligt. Jag orkade heller inte göra föreslagna modifieringar som finns på diverse forum on the web.

Datorn är f.ö. nu såld och jag sitter nu med min nya fina (och jättetysta) Macbook:)

Good luck!

1
Bevaka tråden