Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bildformat för logotyp i Word

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Håller på och fixar brevmallar i word på jobbet. Mallarna skall skapas via asp i rtf-format.

Lurade länge på vilket bildformat jag skulle använda för loggan. Provade med wmf, png, jpeg och eps. Efter mycket knåpande kom jag fram till att eps blev bäst, men bara om jag använde ett gammalt eps-format. Loggan, med text och allt, blev knivskarp. Allt funkade bra, utskrifterna blev bra, tills två personer fick problem när de öppnade rtf-dokumentet i word. Då hade logotyperna förminskats till en väldigt liten bild. Det funkar för alla utan just för dessa två personer.

Försökte lösa det genom att skapa logotyper i jpeg, 1200 dpi. Då blev storleken rätt, men när vi skriver ut blir loggan otydlig och lite skuggig/suddig i kanterna.

Någon som har något tips:
1) Varför läser word inte in rätt storlek på bilden?
2) Varför blir loggan suddig?

  • Oregistrerad
  • 2007-03-07 17:11

Visste inte ens att du kunde ha embedded filtyper i RTF. Kanske det som skapar problemet och inte word?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-07 18:54

Använd en bild i formatet bitmap, alltså .bmp. Och 1200 dpi är åt helvete för mycket! 200 till 300 dpi räcker fint. Det står väl förresten om det här i hjälpen till Word?

Citat:

Visste inte ens att du kunde ha embedded filtyper i RTF. Kanske det som skapar problemet och inte word?

En teori jag har är olika versioner av word. Det tycks fungera med 95:an, men inte med 2000.

Som nit förstår är jag instängd i windows-miljön, längar hem...

1
Bevaka tråden