Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Papperskorgen och dess buggar?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-03 12:57

...börjat störa mig en aning på papperskorgen och dess buggar. Händer rätt ofta då man ska tömma den att den inte kan tömma allt - den påstår att vissa filer används, även om det inte är så. För att kunna tömma den helt måste man logga ut eller starta om vilket är lite för lång omväg för mig.

Finns det nåt sätt att lösa detta på?

Senast redigerat 2007-03-03 14:34
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-03 13:07

Har du provat att avsluta program istället? (Inte bara stänga fönstret, avsluta med kommando-Q.)

Jag har aldrig haft det problem du beskriver, däremot har jag märkt att programmet förhandsvisning ibland håller filen öppen. Detta fixas enkelt genom att avsluta det programmet.

  • Medlem
  • Öland
  • 2007-03-03 13:08

detta händer ofta för mig och då med filer som har packats upp typ zip, rar, sit osv. Fast programen har stängts används filen enligt papperskorgen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-03 13:15

Nu finns det tre trådar som heter "OS X bugg". Av samma skribent.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-03 13:18

Problemet har att göra med att ett program använder filen. Tex förhandsgranskning utav filmer genom finder. Då använder quicktime filmen om du försöker ta bort det.

Vissa saker används utav vissa program, man får helt enkelt stänga av programmet i fråga. Det brukar vara buggar i program och inte i papperskorgen som är problemet.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-03 14:38

Har testat stänga ner alla program som skulle kunna vara "ansvariga", men brukar aldrig göra nån skillnad. Måste logga ut för att något ska hända...
Händer med diverse olika filer, dock oftast bilder.
Kan det va Förhandsvisning som "fastnar"?

Mondo: Usch då... Finns säkert nån snäll moderator som tar/tagit bort de övriga två.

Alt 1) Håll nere Alt när du tömmer.

Alt 2)
Du kan alltid radera via teminalen om inget annat hjälper.
Din egen papperkorg t.ex.

sudo rm -rf /Users/dittanvändarnamn/.Trash/

Alt 3)
Finns även program som kan fixa detta.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-03 19:40

har testat Alt men det funkade inte... ska testa terminalen.

tack!

  • Medlem
  • Smedjebacken
  • 2007-03-04 13:11

Testa…

Testa…

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-04 13:46

mats w: yaaay, det funkade - tack!

Om man har kört bildspel i Finder så brukar det inte gå att tömma papperskorgen om man har slängt några av bilderna. I så fall löser det sig enklast genom att starta om Finder. (Håll ner alt och högerklicka på Finder i Dock så dyker alternativet starta om upp.)

Förtydligade rubriken på tråden

1
Bevaka tråden