Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med typsnitt, konstiga tecken!

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-26 07:44

Hej hoppas att någon kan hjälpa mig...Jag har precis bytt till Mac efter att ha jobbat i PC tidigare så jag är ganska osäker om man säger så....

Jag har sett att i vissa mail dyker det upp konstiga tecken, och även på vissa sajter. När jag gick in och kollade vilket typsnitt som mailen använder så var det Helveticas kerylliska variant!? Då avinstallerade jag just det typsnittet men nu väljer det istället en grekisk variant som inte har åäö.

Det känns som att detta problem uppstod efter att jag installerat ett antal nya typsnitt, kan det vara så? Och kan jag återställa typsnittsboken som den var innan jag installerade alla nya typsnitt? Utan att behöva ominstallera hela skt*ten? (Jag kanske var korkad som inte la alla nya typsnitt i en egen mapp?)

Kan tillägga att jag testat att ändra i Textkodning men att det inte hjälpt.

Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig...
M v h Sofia

Senast redigerat 2007-02-26 08:06

Låter skumt!
Har du en svensk flagga bredvid klockan till höger i menyraden. Det ska vara en svensk flagga som det står 'PRO' under. Även om det är det kan du välja Öppna internationellt... under flaggan. Det öppnar systeminställningarna med samma namn. Den har du antagligen haft uppe när du valt teckenkodning (som för övrigt ska vara unicode på både palett och tangenbord. Gå igenom de tre flikarna och flik 1. sätt svenska överst i listan. flik 2. ställ in det svenskt. flik 3. Avvaktivera alla språk du inte vill använda. prova med att bara ha svenska aktivt till att börja med. Sedan får du tala om hur det går.

martin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-26 12:41

Tack för svar! Flaggan är där, det jag ändrade var dock att kryssa i unicode för tangentbord och palett.
Efter att jag även avinstallerat den grekiska varianten av Helvetica så ser det nu bra ut i mailen men däremot så visas en mkt mindre teckenstorlek på sajter man är inne på, t ex Aftonbladet. Vad är det som händer undrar man?...Känns jätteskumt. Man orkar ju inte gå in och öka teckenstl varje gång....

Ett sätt är att skapa en till användare på datorn. Då kan man växla mellan dessa för att se hur det ser ut i grundläge och i "felläge". Jag brukar ha det så under alla omständigheter. Det vill säga en användare som administrerar datorn som jag inte brukar vara inloggad på, samt ett normalanvändarkonto som är det jag använder till allt utom service och administration av min egen dator.

I typsnittsbok kan du se var de installerade hamnade. De hamnar oftast på den användare man är inloggad på istället för det allmäna systemet (dator). Det kan vara bra att veta.

mr

1
Bevaka tråden