Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Typsnitt, prestanda och mystiska buggar - Photoshop Engineers at work

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Adobe har startat en blogg där anställda kan blogga. Än så länge är det inte jättemånga bloggar men ibland hittar man något intressant. För alla som förundrats över typsnittsdjungeln i OS X, eller som drabbats av mystiska prestandaproblem tycker jag det här är en bra översikt över hur svårt det kan vara för utvecklare att hitta roten till problemen. Dessutom är det en bra påminnelse för en av mina gamla käpphästar - om vikten av att ha friska typsnitt!

http://blogs.adobe.com/scottbyer/

(välj 18 november, rubriken "A Good Day" )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-24 10:29

Intressant läsning.

Jo minsann, trasiga fontfiler ställer till massvis med problem. Och de finns hos alla.

Egentligen borde man ha som regel att några gånger om året slänga alla fonter och installera om dom. Men hur många har installationsskivor av sina fonter??

Janne

Jag tycker det är konstigt att typsnittsfiler tillåts gå sönder. En sådan fil skall ju aldrig förändras. Borde inte typsnittsfiler kunna vara skrivskyddade?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-25 08:06

Richard, vad är egentligen rekommendationen, om man som vi har 10-12 tusen typsnitt, och en hel del är köpra över nätet. Hur ska man administrera det - lägga i mappar och skapa arkiv av dom som backup - eller ska man ladda ner "alla" igen.

Alltså - en arbetsordning som skulle fungera för oss.

1. Alla typsnitt i mappar, importeras i typsnittshanterare, linotype eller suitcase
2. 1 gång om året, slänga alla och ta fram de arkiverade och lägga in dom igen
3. ?

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

Richard, vad är egentligen rekommendationen, om man som vi har 10-12 tusen typsnitt, och en hel del är köpra över nätet. Hur ska man administrera det - lägga i mappar och skapa arkiv av dom som backup - eller ska man ladda ner "alla" igen.

Alltså - en arbetsordning som skulle fungera för oss.

1. Alla typsnitt i mappar, importeras i typsnittshanterare, linotype eller suitcase
2. 1 gång om året, slänga alla och ta fram de arkiverade och lägga in dom igen
3. ?

/Tangen

Arkivering/backup av originalen är absolut nödvändigt. Själv har jag mina fonter packade i ett Stufffit DeLuxe-arkiv och när jag behöver ta fram en backup så kan jag browsa genom arkivet och expandera just det. Arkiv-fonterna ska INTE användas utan enbart vara backupfiler. De typsnitt man arkiverar ska självklart vara kollade så långt som möjligt (originalmedia, Font Doctor etc)

I OS X är risken för nya skador på typsnitt mycket mindre, för i OS 9 både läste och skrev systemet till typsnittsfilerna, nu läser det enbart. I OS X så har man också börjat använda dfont-filer, vilket helt enkelt är ett sätt att lagra informationen i typsnittsfilens datasektion istället för dess resurssektion, vilket äldre typsnitt gör. Problemet med resursfiler är att de blir mycket lättare skadade och framför allt inte kan flyttas till Windows-maskiner utan att skadas. I OS X har man en mekanism för att komma runt det genom "._"-filer men det är så många som tror att det är skräpfiler, slänger dem och därigenom själv skadar filerna. Det är en av många anledningar till att nyare fontformat som OpenType och dfont är att föredra.

Jag tycker det är en rätt bra tanke att installera om HELA operativet med regelbundet mellanrum, men det där är en smaksak, vissa hatar det och tycker att det är en medicin som är värre än åkomman. Gör man det måste man också disciplinera användarna att spara alla sina personliga dokument i hemmappen etc , så att man enkelt kan återställa det.

Om man väljer att enbart ominstallera så är det otroligt viktig att samtidigt rensa alla font-cache-filer etc direkt efter installationen. Det finns tyvärr inget program som tar alla relevanta filer samtidigt utan man måste använda en kombination eller göra ett eget litet shellscript/applescript som gör det.

En sak man skulle kunna göra är ett folder-action-AppleScript som man kopplar till fontmappen, så att om någon användare lägger i ett typsnitt som ännu inte backats upp så sker en ögonblicklig och automatisk backupp till en förinställd plats. Fördelen är att det då sker innan typsnittet börjat användas och därmed innan det uppstått skaderisk från användningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-25 23:57
Ursprungligen av MACaron:

Jag tycker det är konstigt att typsnittsfiler tillåts gå sönder. En sådan fil skall ju aldrig förändras. Borde inte typsnittsfiler kunna vara skrivskyddade?

Ett vanligt problem förut (Mac OS 8 & 9) när datorn hängde sig vid utskrift var trasiga typsnitt. Om datorn kraschade just vid utskrift så blev i regel typsnittsfilerna korrupta. fortsatte man sen att använda dom så blev det ju följdproblem.

Om man körde Norton diskdoctor så kunde man se att de flesta filer den reparerade var just typsnitt. Det taskiga var ju att de funkade i dokument, men det beror ju på att om man har Typ 1 fonter så är det ju en annan fil som syns på skärmen och felet märks ju inte för än man skriver ut.

Har du kvar en sån där gammal typsnittsfil som fortfarande är korrupt så finns fortfarande problemet.

Kolla till exempel fildatumet på dina typsnitt, jag lovar att du kan hitta filer som är skapade 1987 eller så. De har ju varit med om en del genom åren.

Backup är ju bra att ha, även på typsnitt...

Janne

Att läsa en fil innebär att den öppnas, vilket i sig medför risk för skada. Anledningen till att det sker så ofta är att typsnittsfiler är öppna i princip konstant, vilket är en belastning som få andra filer utsätts för. Dessutom mailas, ftp:as och kopieras typsnittsfiler konstant vilket gör att nya skador uppstår och de skadade kopiorna förs vidare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-26 07:43

Problem med typsnitt! Konstiga tecken!

Hej hoppas att någon kan hjälpa mig...Jag har precis bytt till Mac efter att ha jobbat i PC tidigare så jag är ganska osäker om man säger så....

Jag har sett att i vissa mail dyker det upp konstiga tecken, och även på vissa sajter. När jag gick in och kollade vilket typsnitt som mailen använder så var det Helveticas kerylliska variant!? Då avinstallerade jag just det typsnittet men nu väljer det istället en grekisk variant som inte har åäö.

Det känns som att detta problem uppstod efter att jag installerat ett antal nya typsnitt, kan det vara så? Och kan jag återställa typsnittsboken som den var innan jag installerade alla nya typsnitt? Utan att behöva ominstallera hela skt*ten? (Jag kanske var korkad som inte la alla nya typsnitt i en egen mapp?)

Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig...
M v h Sofia

1
Bevaka tråden