Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ladda ner MPEG-4 i Safari

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-22 23:43

Jag har gjort en enkel sida http://ko.3w.se där man ska kunna ladda ner en film i MPEG-4-format.

När man klickar på länken i Safari laddas inte filen ner, utan i stället visas den i textform. Alt-klickar man eller högerklickar och väljer "Spara ..." laddas den ner, men ".txt" läggs till på slutet!

Kan jag göra något som webbdesigner för att det ska fungera ordentligt?

(Problemet finns bara i Safari. Jag gjorde filen med Apples Compressor och använde Apples favoritfilmformat h.264 med .mp4-container (har även testat .m4v). Varför är det just Apples webbläsare som inte klarar av den?)

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-02-23 09:23

Det beror med största sannolikhet på att webbservern inte vet om en fil med suffixet mp4 är binär eller en textfil. Och servern är inställd på att anta att okända filtyper är textfiler, och skickar filen med MIME:en text/plain till webbläsaren. Safari respekterar webbserverns MIME och antar att filen är en textfil, och behandlar den utifrån det.

Andra läsare (som IE) skiter – ibland – högaktningsfullt i vad servern säger och laddar ner filen som en binärfil istället.

Använder du Apache som server så kan du enkelt lägga till en ny filtyp utifrån filnamnsprefixet via .htaccess. Direktivet du skriver i filen är:

AddType video/mp4 .mp4

Här kan du hitta mer info Apaches mod_mime, och här kan du läsa mer om .htaccess.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-23 23:42

Jag har filerna på ett gratis webhotell - http://fsphost.com/ . Vad de använder står inte någonstans var jag kan se. Finns det någon lösning som fungerar annars? Något JavaScript eller något som säger att filen ska laddas ner vid klick och inget annat?

Om jag ska testa det där iaf - ska jag då bara skriva koden ovan i en textfil med filtillägget .htaccess? Krävs det någon ytterligare kod i denna fil för att det ska fungera?

1
Bevaka tråden