Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny modell jag skulle köpa direkt!

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Sven-ErikOlsson:

Jag förstår Apple precis. Du tillhör definitivt inte målgruppen: Don´t Steal [whatever]! När det gäller modeller så verkar Apple ha ett fungerande koncept, rörligt på det amerikanska viset. De lyssnar, värderar och talar inte om vad de har i tankarna förrän det är mer eller mindre färdigt för lansering. Den som liksom jag varit Apple-kund sedan 1984, då du kunde välja en maskin som du inte skulle öppna, är sannolikt mer nöjd med den nuvarande situationen än den som själv skruvar ihop sina mopeder och kör med olaglig trimning.

Jag hoppas att du inte tyckte att jag inte tillhör målgruppen för att jag funderade på att köra ett piratat MacOSX? Skulle isåfall köpa en licens ändå för att lätta på samvetet (Ja, jag vet att det ändå strider mot avtalet men det bryr jag mig inte om. Apple tjänar ändå pengar på mig).

Däremot stämmer det nog att jag inte tillhör målgruppen när det gäller deras produktutbud. De har ju ingen modell som passar mig och tror att det är väldigt många som tänker så. Vill Apple fortsätta att bara ha några få procent av marknaden så kan de väl fortsätta med sitt "koncept". Synd på ett så bra OS...

Mvh/Nicklas

Apple har tyvärr under flera år inte konkurrerat mot sig själv istället för mot andra företag. Helt oförstående har jag sett på när Apple strypt möjligheten till dubbla skärmar på iBook för att inte konkurrera med försäljningen av PowerBook. Det har i sin tur lett till att kunder istället köpt en liknande billig dator av en annan tillverkare som inte strypt sina billigare modeller i samma utsträckning. I kampen om att få fler att köpa en dyrare PowerBook har jag träffat flera personer som istället för Apple köpt från någon annan, vilket omöjligt kan ha resulterat i bättre förtjänt för Apple. Jag tror att den stilen har skadat Apple och såg glatt en ljusning i och med MacBook och MacBook Pro där den omotiverade strypningen mer eller mindre var helt borta. Apple gör sig själv en otjänst då de försöker få oss att köpa en Mac Pro istället för en "Mac Mellan".

En stationär kompromisslös modell mellan Mac Mini och Mac Pro som inte är strypt och som kan konkurrera med en vanlig PC är precis vad Apple behöver. Det är viktigt att den klarar allt som en vanlig dator kan göra utan att kosta för mycket. Man måste kunna byta grafikkort. Den ska ha flera minneplatser. Plats för minst två-tre hårddiskar och optiska enheter. Flera in- och utgångar för ljud och video. Det är precis det som jag hör att många vill köpa av Apple, men som inte finns. Men antagligen är det för ounikt för Apple.

precis.. Jag önskar önskar också en rimlig mac. En stationär som inte är så high end. kanske för 7000 - 10000 kr. En dator som inte är så begränsad som mini.

Jag saknar också en rejäl, hyffsat billig bärbar mac utan mopedstrypt grafik. En bärbar som inte är så slimmad men med ett bra grafikkort och kanske en 15" skärm.

Köp två Mac Mini och bygg din egen Minikluster

saknar också en stationär middleendmac... men ja... någon sa att vista inte är så dåligt och lianli har ju rätt heta chassin... och nej detta inlägg hjälpte inte diskussionen ett piss.

Förstår inte riktigt vilka estetiska ideal den skulle strida mot. Med en låda som är lite mindre än Mac Pro och snygg design skulle den väl göra sig bra. Detta skulle även kunna vara en god möjlighet för Apple att konkurrera om datorspelsmarknaden, genom att erbjuda en mellanprisdator med utbytbart grafikkort och bra prestanda.

Den skulle vara som iMac konkurrensmässigt, men större och utan skärm, vars besparingar kan användas till bättre komponenter.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-02-17 01:03

En ny Cube i aluminium tror jag skulle fylla ett tomrum i Apple's maskinpark. Med finishen, byglarna och perforeringen. Jisses vilken dator.

Bevaka tråden