Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Arbeta med systemet - inte mot det

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På O’Reilly MacDevCenter Blog har Giles Turnbull skrivit om hur han efter år av försök att få Mac OS X att fungera som han vill så har han ändrat approach och försöker arbeta med systemet istället för mot det:

Working with the system

Det ena var att han försökte organisera sina program själv, innan han insåg att han slösade massa tid jämfört med att bara ha alla program i Programmappen som systemet använder. Jag känner igen mig, förut hade jag mina egna program i en helt egen mappstruktur i rooten på hårddisken, men numera ligger de i Programmappen. Jag har dock fortfarande några undermappar för att organisera det (typ "Internet", Tillbehör och verktyg") men jag tror jag är på väg att ge upp det också.

Det andra var att han använda funktionen i Finder för att göra fönstrena i Mac OS 9-stil (utan verktygslist, utan sidofält, utan "brushed metal"). Tills han läste en annan text om hur man kan använda verktygsfältet i Finderfönster på ett smart sätt:

Making Finder’s Toolbar work for you

Helt klart en bra poäng det också. Jag drar ofta filer till öppna program i dockan (t.ex. PDF:er till Förhandsvisning istället för att de ska öppnas med Adobe Reader (vissa gör det trots att Förhandsvisning är förstahandsval)) och det blir en klart kortare väg att dra om samma program finns i varje Finderfönster. Platsen är dessutom annars bara blank, så det är outnyttjat område.

Fiffigt med genvägarna i Finder-fönstret! Det visste jag inte om. Jag kör Journler som program för att samla upp och hålla reda på; nu blev det lättare.

Att jobba med i stället för mot har jag oftast lyckats övertyga switchers om. Jag har bara misslyckats i ett fall, och hon kör XP nu i stället. Jag svarar inte på supportfrågor från henne utan hummar bara menande.

Kul att höra att tipset hjälpte nån.

För den som ofta brukar behöva en sökväg från Finder in i ett terminalfönster (något man vanligtvis brukar lösa genom att dra mappen till terminalfönstret) kan detta vara ett bra program:

> cd to ...

Beskrivning:

Finder Toolbar button to open a Terminal window
Fast mini application that opens a Terminal.app window cd'd to the front most finder window. This app is designed (including it's icon) to placed in the finder window's toolbar.

Precis. Även om man inte är helt överens med Jobs & c:o om hur allting är uppbyggt så tjänar man sällan något på att medvetet vara motvals. Jag förstår att det kan ta emot att köra "the Apple Way" hela tiden, och ibland går det bara inte, men ofta blir man effektivare genom att anpassa sig lite efter verktygen.

Jag menar, det är ju dumt att försöka växla hela tiden om man kör en bil med automatlåda...

(Yes, en bil-liknelse! )

Ursprungligen av Adrian B:

Making Finder’s Toolbar work for you

Platsen är dessutom annars bara blank, så det är outnyttjat område.

Det där hade jag också missat - har provat lite att lägga grejer i Finder-fönstrets vänstersida men tyckt att det inte funnits plats för allt jag önskat.

Ursprungligen av johan_tanying:

Det där hade jag också missat - har provat lite att lägga grejer i Finder-fönstrets vänstersida men tyckt att det inte funnits plats för allt jag önskat.

Utrymmet till vänster har ett lite annat syfte, där lägger man i första hand mappar man vill snabbt kunna navigera till (eller från för den delen).

1
Bevaka tråden