Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur stor roll spelar märken på minnen egentligen??

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nyligen köpt en macbook pro (första macen) och skall nu köpa till 1Gb mer i ram. Jag har försökt hitta inlägg på forum om hurvida vilka märken man skall köpa, men inte riktigt fått nån klarhet i det hela.

Jag öppnade upp macen för att se vilket märke det var på det som följde med från fabriken, men det stod ingenting på det... så då tänkte jag att macoteket eller kullander kanske visste vilka minnen som bäst passar till mbp:n. Okej att det finns en uppsjö av andra ställen som säljer rätt sorts minnen och andra märken, men de här två företagen säljer ju macar så de borde ju ha koll.

I svaret från kullander &kullander står det att de säljer minnen från Samsung (1 695:-) och Aeneon (1245:-)
Medans Macotekets minnen är av märket Ice (936:-).

Det jag tänker då är att om två mac-återförsäljare säljer olika typer av minnen som de anser funkar bäst kanske inte märket alls spelar så stor roll som jag läst och hört... det är ju trots allt en hel del klöver att spara.

Eller är jag helt ute och cyklar??

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-14 00:01

Köper man ett märkesminne så är chansen betydligt större att det fungerar väl och fungerar länge.

Jag skulle inte lita på en återförsäljares åsikt om olika minnen, då den tveklöst är färgad av deras försäljningsmarginal på minnet i fråga. Förövrigt kan jag även säga att jag känner till att åtminstonde en återförsäljare säljer no-name minnen som originalminnen, till originalpriser, och tar mellanskillnaden själva (jag vet, en bekant har jobbat hos en återförsäljare som gjorde så).

Dessutom är det ju inte alls säkert att återförsäljaren i fråga har stenkoll på vilka av deras datorer (eller hur många) som senare måste lämnas in på verkstad, för att där få diagnosen "dåliga minnen" och sedemera bytas ut.

sant...

men skall man då köpa samsungs minnen trots att de kostar dubbelt så mycket?? Jag menar kan apple stoppat in ett no-name minne i min mbp, eller står det inget på det även ifall det nu skulle vara ett samsung eller liknande??

Ursprungligen av calaverasyndikatet:

men skall man då köpa samsungs minnen trots att de kostar dubbelt så mycket?? Jag menar kan apple stoppat in ett no-name minne i min mbp, eller står det inget på det även ifall det nu skulle vara ett samsung eller liknande??

Apple, eller valfri annan seriös datortillverkare för den delen, skulle aldrig stoppa in nonameminnen i sina produkter. Det händer bara inte.

Folk verkar inte riktigt ha koll på vad ett nonameminne är för något egentligen, så det är lika bra att jag tar det igen. Precis som med processorer finns det bara ett fåtal fabriker i världen som tillverkar RAM-minnen, och de ägs av stora tillverkare som exempelvis Samsung, Kingston och Acer. Noname-minnena kommer alltså från precis samma fabriker som alla andra minnen. Skillnaden är att de inte klarat kvalitetstesterna och ratats av ursprungstillverkaren, för att sedan avyttras billigt till mindre nogräknade företag som klistrar dit sina egna logotyper och säljer minnena vidare. Jämfört med att bara kassera skiten är det en bra affär för alla inblandade.

Ska man hårddra det hela är det alltså bara sopor i en fin förpackning. Köp i stället Samsung, Kingston eller något annat kvalitetsminne med livstids garanti, då får du åtminstone en produkt som tillverkaren törs sätta sitt eget namn på utan att skämmas.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-14 00:10

Jag litar på att Apple kör med rent mjöl i påsen vad gäller autenticiteten på deras minnen, det är återförsäljarna som jag inte litar på, särskilt de små. Jag skulle nog köpa Samsung om jag vore du. Själv köpte jag min MBP fullsmockad med minne direkt från Apple.

En personlig fundering från min sida är förövrigt hur många av de som har problem med kraschande Macar som har köpt snål-minnen...

Ok, jag förstår precis. Som med allt det tekniska finns det inga genvägar, men det hade varit intressant med ett test för att se hur pass kompatibla olika märken är osv. I mitt fall bli jag ju tvungen att ha två olika märken då jag inte vet vad för slags minne som sitter i. Eller finns det nån mail till nån support på apple som kan kolla upp det med hjälp av ordernr.. känns lite långsökt va?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-14 00:22

Jag tror inte det är någon fara vad gäller kompatibilitet på märken, det som är att tänka på där är väl att minnena har samma bus-hastighet. Vet inte om dess latencyvärde ska vara lika också?

Minnets hastighet kan du kolla genom att köra System Profiler och kolla i undermenyn Memory.

jo, hastigheten vet jag...

det är SO-dimm DDR2 PC5300 667MHz men latencyn har jag ingen aning om... finns det nåt sätt att ta reda på den med?? Jag har kollat runt lite och de flesta minnen som är 667MHz har en CAS-latency på 5. Men det är ju långt ifrån alla återförsäljare som ens har det med i sin produktinformation... Men jag antar att man får köpa grisen i säcken lite... så länge det är garanti så kan man ju alltid lämna tillbaka det.

Tack.

Ok, men är det då inte lite konstigt att Kingstons minnen är de billigaste på hela marknaden?
ValueRAM SO-DIMM DDR2 PC5300/667MHz CL5 1GB 661:- .... Inte mig emot, men kan man lita på Kingston?? Är det någon som testat?

Kingston kan man absolut lita på, det är en av de största tillverkarna på marknaden. Vi har använt deras minnen i flera år och har hundratals datorer, andelen trasiga minnen är mycket låg.

Jag har haft Kingston tidigare i en PowerBook G4 och det funkade bra.

Jag kan rekommendera Crucial från komplett.se, de har en konfigurator så det är lätt att hitta rätt minne till din dator http://www.komplett.se/k/kc.asp?bn=10232

Apple store

Jag var idag inne på Apple store i Malmö för att kolla vilket märke det var på deras minnen samt pris.

De använder sig av Kingstons och tar 1500:- för 1gb. Så jag kör på Kingston, fast köpt från internet så klart... 900:- billigare... helt sjukt.

1
Bevaka tråden