Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk åtkomst via WiFi?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har egentligen två frågor. Nu har jag en 300 GB, 7200 rpm, USB disk ansluten till min imac. Jag skulle vilja ha all min musik på HDD:n och sedan kunna spela upp musiken både på imacen och min macbook. Så min första fråga är; hur gör jag får att komma åt disken med macbooken trådlöst? man hittar den inte i nätverket?
Dessutom, vill jag ju att det ska funka direkt när jag kommer in i rummet, inte behöva leta upp HDD:n i ett nätverk alltid.

Min andra fråga, är det över hvudtaget möjligt att på något sätt kunna komma åt disken utan att imacen är igång? Finns det något man kan köpa för en billig peng som löser detta? Tusen tack för svar!

MVH/Anton Silver

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-07-31 13:14
Ursprungligen av antonsilver:

Min andra fråga, är det över hvudtaget möjligt att på något sätt kunna komma åt disken utan att imacen är igång? Finns det något man kan köpa för en billig peng som löser detta? Tusen tack för svar!

Jag kör en NDAS-disk - Freecom Classic SL, den kommer man åt via nätverket - ruggigt smidigt. Företaget som utvecklar NDAS lösningarna heter Ximeta http://www.ximeta.com/.

-M

Frågor om NDAS.

Ursprungligen av MatsS:

Jag kör en NDAS-disk - Freecom Classic SL, den kommer man åt via nätverket - ruggigt smidigt. Företaget som utvecklar NDAS lösningarna heter Ximeta http://www.ximeta.com/.

-M

Intressant, lite frågor. Hur fungerar det? Kan man formatera hårddisken i HFS+ för Macen? Hur är det med ljudnivån på disken?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-07-31 13:52
Ursprungligen av Mikael E:

Intressant, lite frågor. Hur fungerar det? Kan man formatera hårddisken i HFS+ för Macen? Hur är det med ljudnivån på disken?

Hur det fungerar - man installerar drivrutiner på datorn, kopplar HDD till nätverket och simsalabim så uppenbarar sig en ny HDD på skrivbordet - för mer tekniskt mumbojumbo kolla Ximetas hemsida.

Jopp du kan formatera det i HFS+ om det är dessamma som Mac OS Extended (journaled).

Ljudnivån på disken är tyst MEN det sitter en fläkt som surrar relativt högt, men jag har den står i källaren så jag slipper höra den. Det är ju faktiskt lite av styrkan med en sådan här lösning - att man kan ställa den var man vill.

Ett varningens ord bara - använd inte freecoms drivrutiner utan hämta enbart från ximeta.
-M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-13 14:49

Vilka modeller och fabrikat kan rekommenderas rörande nätverksdiskar? Jag har själv ledsnat på att jag måste ha mitt iTunesbibliotek på min externa disk inkopplat i datorn hela tiden, så nu letar jag efter en bra (typ, 300 Gb) hårddisk som jag kan plugga in i min router, gömma undan och sedan accessa via iTunes på min bärbara dator.

LaCie har visst en disk som kallas Ethernet Disk Mini 320 Gb. Är det månne något som snurrar fint i OSX-världen?

Dessutom: vilken lösning är bäst för att sedan få ljudet från iTunes till stereon? Jag har en AP Express idag, och antar att jag då får dra en sladd från densamma till stereons ljudingång. Problemet är att det är en bit från AP-dosan och stereoingången. Om jag inte vill skaffa ytterligare en AP Express och koppla in i närheten av stereon, finns det andra smutta lösningar?

Jorasatteee.

Nya AirPort Extreme har något som kalla för AirPort-hårdisk. Du kan koppla in USB-diskar till den som blir utdelade på nätverket.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-13 18:05

Jag gjorde ett automatorflöde som mountar mina nätverksdiskar via wlan vid uppstart, itunes hittar det delade biblioteket och front row spelar delad media på alla tre diskarna
genom alias. Väldigt bekvämt när macbooken går som mediaspelare vid tvn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-13 14:13

Jag har en maxtor share storage disk hemma och en Lacie ethernet disk på kontoret, båda har problem med vissa tecken typ ^¨*/|, och ändrar av sig själv om filer med dessa tecken till jävligt märkliga filnamn. Vad beror detta på? och vad kan man göra åt det förutom att inte använda typ*/| osv i filnamnen. Dock så är det lite jobbigt att kolla alla mappar och filer efter dessa tecken innan man lägger över dom på hårddisken!? kan man formatera om hårdisken? men pajar man inte nät funktionerna i hårdisken då?

/F

Köpte en Western Digital Netcenter 250 GB och tyckte att livet lekte tills jag skulle köra backup till den. En backup på 84 GB beräknades ta 71 timmar, att kopiera en fil på 1 GB tog nästan 45 minuter.

Åkte tillbake med den nästa dag och fick pengarna tillbaka, stormarknader och öppet köp

Har ni lika taskig överföringshastighet eller gjorde jag något fel ?

1
Bevaka tråden