Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern HDD

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-02-04 13:27

Hej!
Jag sitter här med MacBooken (Även kallad Mc'B) och tänkte koppla in den externa hårddisken (Även kallad Lelle) för att flytta runt lite filer och fixa allt som inte funkar... typ.
Vad märker jag då?
Jo att jag inte kan skriva till den...
Aha! tänker jag o söker runt lite här och ser ett tips om ett program vid namn MacDrive 6 för att kunna läsa macformaterade hårddiskar, så jag går in i Skivverktyg, tar Radera och raderar allt på den externa hårddisken, ser glad ut och pluggar in den i windowsen (Där jag lagt allt som fanns på den från första början när den var NTFS).
Vad upptäcker jag då? Jo att den inte syns i den här datorn och den syns inte hur mycket jag än trycker på "View Mac disks in My Computer"...
Vad gör jag för fel?
Jag har testat med att formatera den i nästan alla olika format som finns i skivverktyg men inget vill funka.
Någon som fått det att funka som kan ge mig en idiotguide?

Jag har som sagt en MacBook, Mac OSX 10.4.8
Den externa hårddisken är en Maxtor OneTouch II 200 GB som kopplas till windows via USB och Mac via Firewire (Givetvis inte samtidigt men ändå)

Förresten så kan jag påpeka det att man hör windows "Grattis-du-har-lyckats-koppla-in-en-USB-kabel"-ljud när man kopplar in den i Windows, men man ser den alltså inte.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-02-04 16:09

Snälla?
Är det ingen som vet?
Jag börjar känna mig lite lätt desperat här..!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-04 20:30

Formatera den som MS-DOS (dvs FAT32) med Macens skivverktyg. Finns i Program/Verktygsprogram/Skivverktyg. Nu kommer hårddisken att dyka upp på Windows-burken också. En nackdel, förutom sämre prestanda, är att FAT32 har en begränsning: den största filstorlek som hanteras är 4 GB.

1
Bevaka tråden