Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digitala visitkort

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-25 11:45

Jag har blivit ombedd att fundera ut nån lösning för digitala visitkort, alltså sådana som skickas med i mail.

Det är tänkt att en användare skall kunna använda en webtjänst där han/hon fyller i sina uppgifter i ett formulär och att servern/tjänsten genererar ett digitalt visitkort som kan laddas ner.

Förslaget jag har fått är att dom vill ha slutresultatet, alltså filen, som en .jpg. Jag tycker det är ett litet trubbigt förslag eftersom det utesluter alla möjligheter för användaren att klippa och klistra uppgifter, som man gärna gör...

HTML är kanske inte den bästa lösningen heller eftersom man inte kan vara säker på att alla mailprogram stödjer det.

Så, jag står ganska rådvill just nu och letar ideér och tips för glatta livet. Är det någon här som har gjort något liknande eller har andra goda ideér så tar jag gärna emot tips!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-25 11:55

Vad är det för fel med vCard? Dvs det som adressboken använder?

Om man använder en sån så kan man ju lägga in tel-nr, adress, mailadresser, etc. Om mottagaren klickar på det läggs det in i hans adressbok och blir sökbart. vCard är ju en öppen standard. Visst funkar det även på PC?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-25 12:04
Ursprungligen av pesc:

Vad är det för fel med vCard? Dvs det som adressboken använder?

Om man använder en sån så kan man ju lägga in tel-nr, adress, mailadresser, etc. Om mottagaren klickar på det läggs det in i hans adressbok och blir sökbart. vCard är ju en öppen standard. Visst funkar det även på PC?

Tja, vCard är säkert bra, men stödjer det bilder? Vad dom (uppdragsgivaren) vill ha är ett digitalt visitkort som ser ut som ett "riktigt" visitkort. Alltså logga på visitkortet, och färg...

Sedan är kravet också att det skall fungera i Lotus Notes...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-25 12:18

Ja du kan lägga in bilder i vCard. Det stöds av adressboken.

Huruvida Lotus Notes och/eller PC-program stöder detta har jag ingen susning om.

En annan fördel med vCard är väl att det synkar med mobiltelefoner? Jag har inte provat själv, men borde det inte gå att göra en vCard med bild, synka med mobilen, och få upp bilden där?

En .JPG kanske kan se tjusig ut, men är ju helt opraktiskt. Hur synkar man den till mobilen och använder för att ringa?

Logga kan man väl lägga som "brevhuvud" då man mailar? Alltså gör en HTML-mall eller .JPG som används som "brevhuvud". Men kontaktupggifter är det ju bra om de går att ANVÄNDA.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-25 13:37

Tyvärr, vCard lät som en bra idé men faller på att man inte kan få det att se ut som ett "riktigt" visitkort. Vårt företag har tre stycken linjer som löper diagonalt över hela visitkortet. En är blå och två är röda. Addressboken, när jag testade, stödjer bara en bild ovanför namnet, upp till vänster. Desutom fattade inte Lotus Notes vad det var frågan om...tyvärr, får leta vidare. Men tack för tipset, iallafall.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-01-25 15:46
Ursprungligen av pem_pem:

Jag har blivit ombedd att fundera ut nån lösning för digitala visitkort, alltså sådana som skickas med i mail.

Förslaget jag har fått är att dom vill ha slutresultatet, alltså filen, som en .jpg.

Jag har bara en sak att säga. Tänk om, tänk rätt. Användarvänlighet framför loggor och bilder och massa annat lullul som bara irriterar mottagaren ändå. vCard verkar vara det ända rätta såvida det nu funkar i Windows/Lotus-världen.

Den bästa lösningen är en kombination av vCard och bilder. (ev också text) Då kan man både få det grafiska utseendet och användarvänligheten.

Både vCard-filer och JPEG kan relativt enkelt ordnas med PHP (el motsvarande) utifrån ett vanligt webbformulär

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Både vCard-filer och JPEG kan relativt enkelt ordnas med PHP (el motsvarande) utifrån ett vanligt webbformulär

Hmm, det var enklare än jag trodde att få ihop det här. Inget snyggt men det visar lite funktionalitet.

http://82.182.110.148/vcard/skicka.php

Resultatet blir en vcf-fil som läses ned och förmodligen vill Adressboken ta hand om den. För den som är orolig att det skulle sparas någon information så görs det inte så. Formulärdatat tas från formuläret och skjutsas in i en fil. Bilden mellanlagras, men raderas direkt när vcf-filen exporterats.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-03 13:50

Nu kan jag äntligen svara igen...bytte namn och grejade runt i kontot och allt blev så fel...så fel...men nu är allt fixat och man är med igen...

Tillbaka till frågan;
vCard låter som en bra idé, det tycker jag oxå. Tyvärr så stödjer inte Lotus Notes 6.0 och 6.5 det. Version 7 har tydligen någon basfunktion som jag aldrig får att funka. Men man verkar inte kunna importera eller exportera informationen den vägen. Allt som finns är ett antal text fält under fliken "vCard".

Skulle väldigt, väldigt gärna vilja köra något smartare än en trist ofunktionell bild...men men. Tekniken och beställaren bestämmer...

1
Bevaka tråden