Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Systemet dök (G5a) PANIK (hur göra nu????)

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ursäkta om detta varit uppe många gånger, men jag har börjat på ett jobb det är deadline på så jag behöver få upp burken fort igen.

Efter ett strömavbrott fick jag vid uppstart syn på det förhatliga frågetecknet som bara blinkar och blinkar. Jag vet inte om det är relevant eller inte, men efter ett tag börjar fläkten gå på som en dåre, varvtalet bara ökar och ökar varvid jag stänger av (hänt gånger flera).

Jag vet inte ens hur man skall få in systemskivan igen så man kan försöka boota från den, hur gör man? Måste jag låna en extern DVD eller vad?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-30 23:36

Frågetecknet betyder att den inte hittar bootenheten.

Starta daton med musknappen intryckt så spottar den cd-släden. Då stoppar du in skivan, eftersom den inte hittar hårddisken borde den starta automatiskt. Annars håll in C medans du startar ska den starta från CDn. Då kommer installationen upp.

I installationen så kan du komma åt menyn där uppe, starta disk utility(skivhanteraren eller liknande namn). Om inte systemdisken har totalt krashat borde den dyka upp i listan där.

Om den finns där kan du markera den och välj verfifiera och reparera ifall något i filsystemet har blivit knasigt.

Tack för hjälpen Sidde, det räckte med att reparera disken med skivverktyg, nu är den uppe och kör igen. Har tagit ny back-up. I morgon skall det inhandlas en UPS, det har skjutits upp alldeles för länge.

Finns det något sätt att komma åt filerna på disken när man bootat från systemskivan, som man kunde göra på den gamla "goda" OS 9 tiden? Jag tittade här och där, men jag fann inget sätt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-01-31 17:28
Ursprungligen av Jörgen U:

Finns det något sätt att komma åt filerna på disken när man bootat från systemskivan, som man kunde göra på den gamla "goda" OS 9 tiden? Jag tittade här och där, men jag fann inget sätt.

Då måste du nog skapa din egen boot-cd och starta från den. Det funkar inte vad jag vet från systeminstallations-CDen.

OK, skall pröva!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-31 21:50

Diskwarrior kommer med bootbar CD, tror man kan komma åt diskens innehåll genom den. Antar det allafall, men är inte säker.
Aldrig testat att boota diskwarrior cdn.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-01-31 22:27

Nix, du kan inte göra något annat med DiskWarriors disk än att köra just DW. Det finns ingen Finder.
Det är samma sak med alla diskräddningsprograms bootdiskar som jag har testat.

Ursprungligen av Gunnar B:

Det finns ingen Finder. Det är samma sak med alla diskräddningsprograms bootdiskar som jag har testat.

Det är synd, det brukade ju vara så på gamla OS 9 tiden med Techtool och Norton.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-02-01 17:31
Ursprungligen av Jörgen U:

Det är synd, det brukade ju vara så på gamla OS 9 tiden med Techtool och Norton.

Jo visst, men det går att skapa sin egen boot-CD/DVD som har ett komplett system plus alla tänkbara diskräddningsprogram.

1
Bevaka tråden