Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook och Boot Camp

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-01-30 00:24

Hej!

Jag har installerat boot camp och windows xp på min macbook, men jag har stött på några brister så jag tänkte att jag både kan dela med mig av dessa till er som funderar på att testa och förhoppningsvis kanske lyckas lösa några av dem. Detta är vad jag stött på hittils:

  • Touchpaden beter sig lite konstigt i vissa sammanhand, speciellt vid scrollning.

  • Högerklick fungerar inte (jag har dock hittat ett program som heter applemou som tillåter ctrl-klick).

  • Klicka genom att "tappa" på touchpaden fungerar inte.

  • Vissa tangenter är kopplade till fel tecken. T.ex. så har < och § bytt plats.

  • Eject-knappen fungerar inte. Man måste alltså gå in i "Den här datorn" och högerklicka på cd:n för att mata ut den.

Om ni vet några andra saker eller tips på hur man kan komma runt problemen hojta gärna till!

Jag installerade Windows på min MacBook igår, så här kommer mina tankar och kommentarer på ovanstående punkter:

  • Jag håller med om att musplattan kan bete sig lite konstigt. Särskilt märkbart vid scrollning. Scrollning fungerar bara vertikalt.

  • Högerklick FUNGERAR, men det krävde lite sökande på Internet innan jag fattade hur. Man håller två fingrar på musplattan och klickar på knappen.

  • Man måste tyvärr klicka med knappen eftersom det inte fungerar att klicka direkt på musplattan. Förhoppningsvis kommer detta i den skarpa versionen.

  • < och § har bytt plats. Det finns ingen AltGr, utan man måste använda kombinationen ctrl-alt. Båda dessa problem ställer till det rejält för en programmerare som mig. Nyss lyckades jag dock lösa det med programmet SharpKeys frånhttp://www.randyrants.com. Med programmet kan man peka om tangenter till andra. Jag byte plats på < och § samt ställde in höger kommandotangent till AltGr (Right Alt). Se nedan för detaljer.

  • Ejektknappen fungerar... för det mesta. Jag vet inte vad som orsakakade att den hittils vid endast ett tillfälle inte fungerade för mig.

På det hela taget (med de tangentförändringar jag gjort) tycker jag att det fungerar riktigt bra. Det är bra att snabbtangenter för ljusstyrka och ljudvolym fungerar när man håller inne fn-knappen, men jag saknar visuell feedback när man ändrar volymen (mute syns dock nere till höger).

Detaljerade ändringar för tangenterna:
00_29 -> 00_56
E0_5C -> E0_38
00_56 -> 00_29

1
Bevaka tråden