Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bra funkar det att spela på MBP och iMac

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-29 12:33

Jag håller på att fundera på vilken dator jag ska ha, se en annan tråd: http://www.99.se/koepa-mac-koeptips/210340-vilka-datorer-ska-ha.html

Det jag undrar mest just nu är hur bra de datorer jag funderar på är på att spela spel. Hur bra fungerar det att spela på en iMac 20" och en MacBook Pro 15"? Är de ungefär likvärdiga? Hur är de gemfört med varandra och hur är de gemfört med min PC (Se den andra tråden för spec.) Jag kommer att köra bootcamp tänkte jag.

Någon som spelat/spelar på en iMac eller en MBP eller kanske tom båda som kan ge mig lite insikt i den här frågan?

Oavsett så se till att du har minst 2GB RAM i Macarna.

Hur mycket minne har ditt PC-grafikkort? Om det har mindre än 256 så kan (maxad) iMac:en eventuellt vara en liten uppgradering av spelprestanda.

En maxad (256 minne på grafik) iMac kommer prestera bättre i spel än MacBook Pro.

Jag gissar att om du går över till 100% Mac så kommer du ha en liknande prestanda (vad gäller spel) som du har i dag.

Jag skulle:
1) Uppgradera din MacBook till 2GB.
2) Om jag inte stod ut med en PC så köpa iMac med 2GB minna och 256 ram på grafikkortet. Men förvänta dig inte så väldans stor ökning i spelrelaterad prestanda jmf med din nuvarande PC.
3) Inte köpa MacBook Pro eftersom de är en premium produkt med ett premium pris, vilket är lite för mycket om man bara är ute efter att spela spel. Om du hade andra behov som krävde maximal och bärbar kraft så kanske MBP kan vara ett alternativ...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-29 18:19
Ursprungligen av MagnusB:

Oavsett så se till att du har minst 2GB RAM i Macarna.

Hur mycket minne har ditt PC-grafikkort? Om det har mindre än 256 så kan (maxad) iMac:en eventuellt vara en liten uppgradering av spelprestanda.

En maxad (256 minne på grafik) iMac kommer prestera bättre i spel än MacBook Pro.

Jag gissar att om du går över till 100% Mac så kommer du ha en liknande prestanda (vad gäller spel) som du har i dag.

Jag skulle:
1) Uppgradera din MacBook till 2GB.
2) Om jag inte stod ut med en PC så köpa iMac med 2GB minna och 256 ram på grafikkortet. Men förvänta dig inte så väldans stor ökning i spelrelaterad prestanda jmf med din nuvarande PC.
3) Inte köpa MacBook Pro eftersom de är en premium produkt med ett premium pris, vilket är lite för mycket om man bara är ute efter att spela spel. Om du hade andra behov som krävde maximal och bärbar kraft så kanske MBP kan vara ett alternativ...

Min PC har 256 MB på grafikkortet.

MBP kan ju också ha 256 MB Minne på grafikkortet men då blir det ju den dyra modellen.

I dag har jag två 512 MB minnen så då måste jag väl köpa två 1 GB för att få 2GB minne. Vilka minnen passar?

Den största anledningen att jag funderar på MBP är att jag då skulle kunna ha en dator i stället för två. Då skulle jag kunna jobba, plugga och spela på den. Men det är klart att det blir dyrare.

Men om jag har förstått dig rätt så är det ungefär samma spelprestanda på MBP, iMac och min PC. Så egentligen behöver jag inte tänkta så mycket på det när jag bestämmer mig?

Minnet på grafikkortet gör mindre skillnad än man tror. Det som gör den stora skillnaden mellan billiga MBP och mellanmodellen är att mellan har snabbare processor och mer RAM - det gör dock skillnad i spelandet.

Ska du ha en iMac för spelande bör du ha 20" eller 24" - båda funkar bra för spel. iMac 20" har för övrigt nästan identisk prestanda som MBP.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-02-01 11:44

Tack för allt info, det har hjälpt mig mycket.

Efter mycket funderande har jag kommit fram till att jag egentligen kanske vill ha MBP. Problemet där är priset, så det blir ingen sådan. Men jag vill ändå ha allt på en dator så jag har beslutat att fortsätta använda min MacBook men köpa till minne så den får 2 GB, då borde den klara det jag vill med den. Sedan behåller jag PC:n bara för att spela spel på. Det blir den billigaste och enklaste lösningen.

1
Bevaka tråden