Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med extern mic

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-24 08:02

Jag har testat på min MacBook och på en iMac att få en extern mic att fungera, men när jag i systeminställningar väljer att ljudet ska komma från den externa micen så får jag inte in något ljud alls. Det verkar vara så på alla macar jag testat på.

Någon som vet något om detta och kanske har förslag på hur man ska fixa det?

Hej
De senaste årens macar har bara linjeingång. Den behöver några hundra millivolt signal för att styras ut. En vanlig mikrofon ger bara några få millivolt, och det räcker inte.
Antingen får du köpa ett nytt headset med USBanslutning, eller så köper du en enkel USBdosa (ljudkort), med anslutning för mikrofon och hörlur. Biltema, Clas i sjön och Kjell och Co mfll har sådana för 150-200kr.
Lennart

Eller en mikrofonförstärkare som ger linjenivå ut.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-24 21:46

Ok, det var ju dumt att de inte har mic ingång, det tog jag för givet.

Jag vill helst inte köpa nya headset eller ljudkortsdosa eftersom jag har köpt flera headset redan

Vad menas med en mikrofonförstärkare? Är det hårdvara? Mjukvara? Förklara gärna mer.

Hårdvara, finns ofta inbyggt i alla gamla bandspelare och stereoförstärkare.
Finns också i mixerbord men allt kostar pengar.
Köpte själv ett litet mixerbord när jag skulle spela in ljud till datorn men det kostar strax under 2 000:- så det vill till att ha ett projekt att belasta.

Jag såg att man kan köpa en dvd-spelare för 300 kr med kareokefunktion, den måste ha inbyggd mikrofonförstärkare.

Sök på nätet

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-26 13:36

Hmm... det verkar enklast att köpa nya headset med USB. Detta är ju lite skumt tycker jag, varför ingen mic ingång? Det känns ju som om det borde vara standard.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-26 13:46

När jag letade efter USB headset så verkade de inte vara så billiga och det fanns inte så många att välja på som vanliga headset. Då hittade jag detta lilla externa ljudkort, kanske det kan vara något? http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010091945

Hej
Den borde duga och priset är ju bra.
Lennart

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-01-26 14:24

Den var ju billig och så. Kom bara ihåg att eftersom dom inte skriver nåt om Mac så finns det risk att den inte fungerar.. Även om jag tror att den gör det.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-27 10:39

Jag har skickat ett mail till Dustin och frågat om den funkar på Mac. Tänkte också på att den kan vara windowsifierad.

Jag ringde faktiskt till Dustinhome angående samma pryl idag och de vet inte om den funkar med Mac. Om någon vet så kan ni gärna skriva en rad här.

1
Bevaka tråden