Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med tjuvstart?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla.

Har ett märkligt problem med min Imac G5 20" (Isight):
Den har börjat tjuvstarta av sig själv utan att det finns en levande själ i närheten.

Maskinen är bara drygt ett år gammal och den har fungerat klanderfritt hela tiden. Mellan arbetspassen stänger jag dock sällan av den helt, utan låter den bara gå ned i viloläge, där den väntat tyst och tåligt för enkel snabbstart medelst handpåläggning å musen. Det kan gå veckor och ibland månader mellan ordentlig avstängning/omstart, då oftast föranledd av någon programuppdatering som kräver detta.

För några veckor sedan upptäckte jag dock till min förvåning att maskinen var igång när jag kom hem, trots att jag försatt den i vila när jag gick ut.

Sedan dess har tjuvstartfrekvensen ökat betydligt. Ibland startar maskinen om omedelbart efter att jag försatt den i vila. Nytt försök till viloläge brukar dock gå bättre.

Men det som är märkligast är att maskinen den senaste veckan har börjat tjuvstarta av sig själv från viloläget, när jag själv sitter flera meter ifrån i en fåtölj och läser. Det har hänt tre gånger bara den senaste veckan.

Någon annan som råkat ut för detta, eller någon som har en rimlig förklaring till mysteriet?

Tilläggas kan att maskinen i övrigt beter sig hur normalt som helst, en rejäl och pålitlig arbetshäst utan tecken till ofog. (Som alla mina tidigare Macar...)

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-01-17 11:22

Jag vet inte om det är relaterat egentligen, men jag har haft problem med att min iBook tjuvstartat. När man har den vid fotändan av sängen vaknar man till när den speedar igång mitt i natten.

Ursprungligen av Bjarte:

Jag vet inte om det är relaterat egentligen, men jag har haft problem med att min iBook tjuvstartat. När man har den vid fotändan av sängen vaknar man till när den speedar igång mitt i natten.

iBooks kan få problem med att magnetsensorn ballar ur, och då kan den spontant vakna ur viloläget. Det kan också vara skräp under tangentbordet som får det att bukta, så att tangenter trycks ner av skärmen. Prova också att nollställa PMU:n.

Men vad det kan vara för fel på iMacen är ett mysterium, låter som någon typ av sensorfel men den har väl inga sensorer som kan väcka den ur vila? Prova att rycka ut vartenda USB-tillbehör och stänga av väckning via Bluetooth. Koppla sedan in tillbehören ett och ett med tillräckligt tidsintervall emellan, beror felet på något som är anslutet bör felet upptäckas då.

Ursprungligen av Samuel K:

Prova att ... stänga av väckning via Bluetooth.

Inspirerad av detta inlägg gick jag in och kikade lite i bland Systeminställningar och hamnade så småningom på Fildelning. Under knappen Brandvägg fann jag följande status:

Brandväggen avstängd och något kallat Nätverkstid aktivt (tillåter kommunikation på port 123). Ska det verkligen vara så? Levereras nya maskiner idag ut till kund med brandväggen avstängd? Och i så fall varför?

Vad jag kan minnas har jag aldrig haft anledning att rota bland dessa inställningar tidigare. Är detta standardkonfiguration eller kan någon utomstående verkligen ha fipplat till detta på distans? I en Mac?

Alltog, sedan brandväggen startats och Nätverkstid kopplats bort har hyssen med tjuvstarter upphört utan att några negativa effekter har kunnat noteras. Maskinen är sitt gamla jag igen och trampar på lugnt och tryggt som Gamle Svarten...

Men det vore ändå intressant att få några synpunkter på ovanstående "fenomen" från någon som kanske vet mer i ämnet.

Har du anslutit något nytt tillbehör eller gjort någon hårdvaruuppgradering på sista tiden? Installerat någon mjukvara som kan vara relaterat till detta (det finns funktioner som både kan starta upp och väcka en dator ur vila)?

Kontrollera även de inbyggda systeminställningarna för detta: Systeminställningar... > Strömsparare > Schemalägg...

1
Bevaka tråden