Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärmflimmer på Powermac 5500!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Var på loppis idag och köpte (please don't hurt me ) en gammal häck, en powermac 5500/275 för 150kr !
När jag väl testat den så kunde jag konstatera att den funkar utmärkt, förutom två fel:
1) En död pixel, svart. Går ju inte att göra nåt åt, så det får vara!
2) Skärmen flimrar i mellanåt, samt att den ibland blir "mörkare" för ett par sekunder! I början (direkt efter start) så flimrar den rejält, men det "lugnar" sig efter ett tag, försvinner dock inte helt!
Finns det något man kan göra åt detta flimrande och ljusförändrande !?

Riktigt snygg maskin ändå, svart med svart org. mus och tangentbord, samt att den passar perfekt till mig då den har "inbyggd tv-mottagare", och jag har inte plats för en tv !

Skulle tro att bildröret har sett sina sista dagar tyvärr.. drägglade själv för den när jag var mindre, så jag vet hur lockande den är.

Du kan kolla om det fungerar med att dra ner på uppdateringsfrekvensen till 60Hz eller nåt.

En sak man kan göra i värsta fall är att byta ut skärmen helt, men det kan vara riskabelt eftersom det är väldigt hög spänning lagrad där inne.

Ursprungligen av apple4ever:

En sak man kan göra i värsta fall är att byta ut skärmen helt, men det kan vara riskabelt eftersom det är väldigt hög spänning lagrad där inne.

Detta låter förresten som en toppenlösning, och burken är ju värd det, men var kan man hitta en ny skärm, är det svårt att byta och vilka priser snackar vi här !?

Inte helt simpelt att pilla loss och pilla i ett nytt bildrör i den du!
Men det är klart att det går, om du lyckas hitta ett 15" bildrör - och gillar att meka! Det måste ju gå att sätta in ett från en gammal 15" skärm, av "vilket märke som helst". En sån borde man väl kunna hitta på skroten fortfarande.

*snyft*. Men om man skulle få för sig att köpa en iMac G3, man kan inte stoppa tv-kort i den!?

Usch, sånt kan ju inte jag ju !

Har börjat gräva nu, men blivit skeptisk. För att få loss bildskärmen måste jag ju få bort ALLT ! Detta blir ju inte lätt!

  • Medlem
  • 2007-01-18 20:25

Det är inte en död pixel, eftersom en CRT-skärm inte fungerar så. Däremot kan det vara så att en fläck på bildröret saknar sin fosforbeläggning som gör att elektronstrålen inte "reflekteras" på rätt sätt. Finns dessvärre ingen bot för detta. Permanent fel, och det lär bli svårt att åberopa garantin så här långt i efterhand Hoppas du hittar felet med flimret i alla fall....

Det sitter några justeringsknappar och spakar på själva bildröret. Vrid på dem, de har förmodligen en limklick på sig för att de ska vara låsta så man måste knäcka den först. Sen kan man finjustera.
Ta det försiktigt bara så du ser till att du har skruvmejsel med isolerat skaft, annars kan det gå illa med grejerna. (och även dig om du är oförsiktig.)

Det går att trimma gamla CRT-skärmar men inte till perfektion. Testa det innan du river isär hela maskinen.

Så jag ska ha maskinen inkopplad när jag vrider på dessa !?

  • Medlem
  • 2007-01-18 21:33

Ja det är självklart, annars kommer du inte se vad som händer. Gör det dock med försiktighet som nämndes tidigare. Lyckades själv rosta en gammal skärm för många år sedan, när jag vred på för mycket. Är man bara försiktig och skärmen inte för gammal kan man får ett riktigt hyfsat resultat. Lycka till!

Ursprungligen av martinalexander;121637r3:

Så jag ska ha maskinen inkopplad när jag vrider på dessa !?

Nämen titta... Jag hoppas att det inte är mina linser som ställer till det nu när de börjar klibba sig inför natten, men visst fick jag väl ändå ett bättre resultat !?

Hittade bara en spak, och när jag vred på den så "hoppade bilden lite i sidled", och den "svarta pixeln" verkar ha rört sig neråt och blivit mindre ( :"> ) !

Nåja, får se om jag kan finjustera lite mer i morgon! Tack för hjälpen grabbar !

Att vrida på gamla potentiometrar kan skava bort oxid, vilket bara detta kan få bort flimmer och lustigheter (jämför med att vrida snabbt fram och tillbaka på volymratten på en gammal stereo som sprakar)

Kul!
Men som sagt, ta det försiktigt både med dig själv och med skärmen.

1
Bevaka tråden