Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VLC med autoamtionsscript

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sverige
  • 2007-01-16 15:27

Hej, jag hoppas någon kan hjälpa mig.
Jag kan ingenting om Apple Script eller Automator så jag hoppas ni förstår vad jag vill åstadkomma. Kan man ens göra det här i Automator?

Scenario.

VLC startar en DVD en viss tidpunkt på dygnet och den skall alltid börja från början.
VLC stängs en viss tidpunkt på dygnet.

Det här ska loopas så att säga.

DVD´n finns i maskin hela tiden, inga andra program ska köras.

Tack på förhand.

  • Medlem
  • 2007-01-16 23:05

Måste det vara VLC?

Annars skulle jag försöka något sånt här:
- Börja med att kolla om det går att få DVD-spelaren (Apple-programmet alltså) att loopa DVDn. Det kanske går genom att skapa ett videoklipp som är hela den skiva som ska spelas, och välja Gå->Videoklipp->Upprepa klipp.
- I Automator, skapa ett arbetsflöde som heter "Starta" och som innehåller åtgärden "Spela upp DVD" från DVD-spelaren.
- Skapa ett till arbetsflöde som heter "Stoppa" och som innehåller åtgärden "Avbryt DVD-uppspelning" från DVD-spelaren.
- I iCal, skapa en ny aktivitet vid den tiden på morgonen då DVDn ska startas. Ställ in aktiviteten så att den upprepas varje dag (eller varje veckodag eller så...), och har en påminnelse som öppnar filen "Starta" 0 minuter innan.
- På liknande sätt, lägg till en liknande aktivitet som öppnar arbetsflödet "Stoppa" när DVDn ska stängas av.

Som sagt, jag vet inte om det går att få DVD-spelaren att loopa en DVD, men det vet säkert någon annan. Eller så får du testa...

  • Medlem
  • Sverige
  • 2007-01-16 23:34

Tyvärr så måste det vara VLC, fråga mig inte varför. Jag försöker luska ut det här åt en vän.

  • Medlem
  • 2007-01-17 00:23

Åhå.

Men på motsvarande sätt går det kanske att skapa en spellista i VLC som loopar, och om det inte går att komma åt "play" och "stop" i VLC från Automator, kan man skriva enkla Applescript som gör samma sak:

tell application "VLC"
open "Macintosh HD:Users:Peppe:Sparad spellista"
play
end tell

etc...

  • Medlem
  • Sverige
  • 2007-01-17 08:49

Nu har jag fått det så långt som jag vill med VLC
VLC startar och stoppar enligt tidpunkter i iCal.

NU har jag förstås ett annat problem, VLC kraschar om jag har specificierat "Fullscreen" i preferences. Det kan ju bero på en massa saker...

Men om jag inte har fullscreen i VLC och klickar manuellt att köra så är det inga problem. Kan man via actionscript få VLC i fullscreen?

Tack så mycket för hjälpen annars, det är ju relativt lätt bara man vet vad man håller på med.

1
Bevaka tråden