Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

eSata kabinett - vad skiljer dessa åt (förutom priset)?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-08 15:40

Ute efter en eSATA kabinett till MBP och fann dessa två som verkar komma från samma fabrikant men som har olika försäljningskanaler:

Cupertino Desktop Duo-R

Netstor NA430C

Båda har hårdvaru-RAID med en omkopplare baktill, ser likadana ut och verkar komma från Netstor i Taiwan. Priset skiljer dock rejält: runt 2400:- inkl. moms hos Inwarehouse och hela 4245:- inkl. moms hos Kullander. Är inte valet ganska självklart? Eller har jag missat någonting?

modellen "Cupertino Desktop Duo-R" borde Björnström veta lite om om det är en sk. "Netstor NA430C"... om det är det så har det underlättat ditt köp hoppas han bara läser denna tråd...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-08 20:46
Ursprungligen av Grothich:

modellen "Cupertino Desktop Duo-R" borde Björnström veta lite om om det är en sk. "Netstor NA430C"... om det är det så har det underlättat ditt köp hoppas han bara läser denna tråd...

Jag har bestämt mig för att modellerna är identiska. De tekniska specifikationerna är identiska och de är ju lika som bär. Varför lägga ut 1845:- extra för att den ena tas in av en macleverantör?

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2007-01-08 22:20

Jag skulle ha köpt på Inwarehouse, de är väl också "macleverantörer", dessutom har de ju sweclockers rabatt .

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-09 00:20

Det är iaf märkligt med den avsevärda prisskillnaden. Tidigare har det väl funnits någon aspekt av att marknaden för Mac-produkter är liten och haft egna lösningar, men detta borde väl inte gälla i lika hög grad numera? Eller handlar det om storleken på inköpen vid respektive ställe?

Nåväl, Inwarehouse vart det. Nu blir det att jaga rätt på en eSATA expresscard/34...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-15 10:17

Jag har funnit skillnaden. Netstor NA430C har endast ESATA/150 utgång (1,5Gbps) medan Cupertiono DUO-R SATAII har en ESATA/300 utgång (3,0Gbps). Cupertino DUO-R SATAII är väl en omdöpt Netstor NC430C som utöver en ESATA/300 utgång också har en USB 2.0 port.

Netstor NA430C (finns att köpa hos t.ex. Inwarehouse) --> Cupertino Desktop DUO-R
Netstor NC430C (utöver Cupertion, inga andra?) ---> Cupertino Desktop DUO-R SATAII

Tja, nu har jag köpt Firmteks SATA adapter till MBP. Vill gärna ha hårdvaru RAID1 men samtidigt en ESATA/300 anslutning externt. Detta innebär ju at Netstor NA430C faller bort. Jag vägrar att betala Kullanders överpris på Cupertino dock. Ett annat alternativ:

http://www.amug.org/amug-web/html/amug/reviews/articles/wiebetech/silver2/
som har en motsvarighet hos Dustin: https://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010094725

Betydligt fulare och med två fläktar som tydligen låter en hel del. Det finns dock fördelar jämfört med Netstor. Man kan t.ex. köra en rebuild utan att ha datorn igång. *Fann nu att den bara har ESATA/150...

Någon som har flera förslag?

Senast redigerat 2007-01-15 10:37
1
Bevaka tråden