Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klickande hårddisk

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Hårddisken på min Macbook "klickar".
Vad innebär det, och finns det något som jag kan göra åt det?

Jag vet att den inte lät på det viset förut.

Det finns säkert en massa liknande trådar, men eftersom sökfunktionen är avstängd för tillfället så startade jag en ny tråd.

Läste någonstans att om man klickar ur "Sätt hårddisken i vila när det är möjligt" i "Systeminställningar/Strömsparare" så försvinner det. Om man har liten aktivitet på hårddisken för att senare när systemet måste läsa från disken när aktiviteten går upp så kommer det ett klickljud från högerbaksida på macbooken.

Det är nog det som jag måste göra. Provar det och återkommer någon gång imorgon ifall det slutade klicka.

Blev lite orolig ett tag. Min Powerbooks hårddisk krashade, så nu är jag lite paranoid.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-01-15 08:26

Klickar den en gång eller upprepas klickandet?
Har du backup i fall den kraschar helt?

Hade en iBook på service som klickade och jag hann precis skriva en backup innan disken helt dog. Så lite nervös skulle jag nog vara.

Den klickar lite då och då. Jag har kryssat ur rutan, och nu så verkar det ha slutat.
Jag har i princip komplett backupp på min mammas dator (jag förde över allt till den när jag installerade den åt henne), så det är lugnt.

1
Bevaka tråden