Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone i Sverige

Tråden skapades och har fått 105 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av pgjores:

Jag tror inte att den kommer krängas som vanliga mobiler i Svea. Utan apple lär ju göra nått avtal med operatörer för att det verkar som om det krävs en del på från abonnentsleverantören för att klara av voice mail osv. Kanske liknande 3:s x-series? Antagligen kommer detta ske med just 3 eller telenor eftersom de är så internationellt utbrett. Fast 3 kanske inte kan erbjuda EDGE?

Sen kommer man väl få betala av telefonen och fast pris för samtal och nätanslutning, eller?

Eftersom iPhone inte är en 3G lur så är ju 3 uteslutet. Sen kan jag tillägga att när 3 inte har täckning med 3G så blir det automagiskt GSM och Telenor... Så att tre inte heller erbjuder EDGE är självklart. Däremot vet jag inte hur Telenor har det.

3s musiksatsning och Apples iTMS känns inte helt kompatibla...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-11 23:51

Det är vel bara Telia som har EDGE i Sverige, alla dom andra har GSM och UMTS (3G), så om den kommer med EDGE, så blir det nog Telia som blir operatör, annars blir det bara GSM läge på telefonen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-11 23:58

Hoppas på Telia eftersom jag redan har det De verkar ju vilja ha den största operatören, och Telia är väl störst här? Eller är Telenor större?

Ursprungligen av AC.:

Hoppas på Telia eftersom jag redan har det De verkar ju vilja ha den största operatören, och Telia är väl störst här? Eller är Telenor större?

Även jag hoppas på Telia.

jag tror att de svenska operatörerna kommer "slås" om att få iPhone till sitt nät ..

iPhone kommer bli årets julklapp 2007 ..

Skulle tro att Vodafone ehhh jag menar Telenor köper upp alla som kommer och lanserar dem i sitt otroligt dåliga nät... eller 3.
Jag byter bort Telenor på tisdag sällan har jag sett fram emot något mer. Äntligen kommer jag kunna prata telefon var jag än befinner mig. Något som jag sluppit i 1 år nu.
Fast det var rätt offtopic. Fö'låt.

Pogue har sammanställt en iPhone FAQ. Bland de mer intressanta frågorna är:

Does the Web browser support Flash or Java? –No.

What about airplane use? –It has a airplane mode (wireless off), just like any cellphone.

Voice recognition? Voice dialing? Voice memos? –No, although this could change by June when the phone ships.

Can it be used with anything but Cingular? –No.

Is it an “unlocked” phone, so I can use it with a carrier other than Cingular? –No.

Will there be a non-Cingular version? –Not within the first two years.

Can I put my T-Mobile SIM card in it instead of Cingular? –No.

But what if I keep asking? Then will it be available beyond Cingular? –No.

Segt.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-01-12 14:40

Jag är beredd att köpa den oavsett vilket abonnemang jag måste "stå ut med". För i mina ögon är ALLA på Svenska marknaden urusla. Och då har jag haft de flesta, både privat och på jobbet.

Varför i h-vete låser man den till en operatör?

Ursprungligen av xrayed:

Varför i h-vete låser man den till en operatör?

För att i USA är man inte van med att betala några tusen för en mobil och inte få några samtalsminuter på köpet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-13 00:36
Ursprungligen av xrayed:

Varför i h-vete låser man den till en operatör?

Jag lovar att det inte har det minsta med pengar att göra....

Ursprungligen av xrayed:

Varför i h-vete låser man den till en operatör?

Samma sak som att de låst installation av tredjepartsprogramvara: Det är bäst så för konsumenten och dig som slutanvändare.

Skämt (och officiella Jobs) åsido: av fullkomligt rationella affärsmässiga skäl. Du kan få operatören att ställa upp med tjänster, subventioner och marknadsföring som du annars själv hade fått ta kostnaden för.

Senast redigerat 2007-01-21 16:46
Ursprungligen av xrayed:

Varför i h-vete låser man den till en operatör?

Det blir billigare för kunden iom subventionen från operatören.
Man kan lansera specifika tjänster (som i detta fall grejjen med Voicemail) som bara stöds av just den operatören.
Säkert sponsrar dessutom operastören säkert en hel del markandsföring åt Apple.

Sen är det ju surt för alla som gladeligen skulle betala typ 8000 spänn för denna lur, om den var "olåst".

/C

En av iPhones funktioner, voicemail/mobilsvar verkar kräva en del av själva operatören för att fungera. I övrigt så verkar det vara just Cingular som har det mest utbyggda gsm-nätet i USA. Det är svårt att jämföra vår egen marknad med USA, vi ligger långt före... 3G är inte alls stort där t.ex.

Whats Edge?

Hej Alla mac-älskare!
Jag e lite ny så u gotta excuse me if my questions seem to obvious to u guys.
So,,whats the Edge thing everyone is talking about? And, i saw the new Iphone and i must say its quite chic men jämfört m den nya Nokian som snart kommer så e den inte värsta wow grejen, o nu snackar jag om 5Mega pixel kameran o GPS systemet som e inbyggt.
Synd att Iphone inte har dom funktionerna o den grymma kameran annars knäcker den i stil. Men d kanske kommer m senare modeller.
Anyway, skulle va kul o lära sej lite av alla Mac-experter härinne. Jag använder en ibook G4 by the way, funderar på att köpa en Macbook,,,any recommendations or adviseon that would help alot guys!

Thanx aloo!

Angelo-Stockholm:)

Det är framförallt iPhones userinterface som är revolutionerande, ett självklart och enkelt menysystem. Att den inte har 5mpixelkamera och gps är ju lite synd. I varje fall GPS, för jag skulle vilja veta vad du vill med en 5mpixelkamera i en mobil? Man vill ha bättre optik och inte fylla minnet i mobilen med stort "skräp" istället för smått "skräp"

Det viktigaste för oss macanvändare förutom iPhones UI är hur smidigt man kommer att kunna synka allt från sin Mac. Bilder, musik, kontakter, email, bokmärken etc... grymt!

Glöm inte att den iPhone som visats är för den mindre utvecklade amerikanska marknaden och vi vet inte hur den kommer att vara när den släpps i Europa och senare Japan. 3G t.ex...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-01-13 03:11

Har inte läst de andra inläggen men iPhone kommer att sälja dåligt i Sverige. Skälet är att svenska Apple som vanligt inte kommer att lägga en krona på TV-reklam för att marknadsföra denna coola produkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-13 16:25
Ursprungligen av Homy:

Har inte läst de andra inläggen men iPhone kommer att sälja dåligt i Sverige. Skälet är att svenska Apple som vanligt inte kommer att lägga en krona på TV-reklam för att marknadsföra denna coola produkt.

Med tanke på att målet är 1% av markanden så lär det inte röra Apple i ryggen om den säljer bra här eller inte. När V 2.0 kommer och när målet är 10%, då kommer det nog se annorlunda ut. Får vi hoppas.

Jag tror att Apple kommer se till att det inte går att exportera luren. Och i Europa så kommer avtalet gå till det företag som är beredd på gå med på Apples vilkor. Jobs är kontrollfreak - han kommer inte ge bort mobilen till vilket företag som helst. Det ska in nya protokoll, det ska styras upp och jobbas om. Och frågan är vilka som är beredda på att "böja sig över"..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-13 17:58

Det här med att IPhonen kommer att sälja dåligt....

Ipoden har väl en hyfsad marknadsandel.... å är väl inte
direkt den billigaste spelaren på marknaden, snarare tvärt om.
Den är väl igentligen förhållandevis "okunnig" om man jämför med
andra MP3-spelare, men den gör det den är avsedd för på ett galant sätt,
samt att den har en design som appelerar.
Om jag ska vara ärlig tror jag att det temat kommer
att fortsätta I och med IPhone. Folk kommer att ta sig råd.
Jag är helt övertygad.

Och är den så dyr...?;

Jag köpte min K800i med 18mån abonemang för 2700:-, å den är ju ett
skämt förhållandevis. Tycker IPhone är underprissatt om jag ska vara ärlig...

Ingen tror väl på allvar att nån av de 2 visade modellerna kommer att
bli de som når handeln. Det är ett halvår till realese, i data å telefonbranschen
är det en evighet. Är helt övertygad om att det kommer att vara ett ton med nya
features när det är dax att gå till handeln

För att inte tala om att det är MINST eh hel graviditet innan den finns på
den skandinaviska marknaden...

GPS, 16Gig, radio, Ichat.....

Helt övertygad.

Ursprungligen av Homy:

Har inte läst de andra inläggen men iPhone kommer att sälja dåligt i Sverige. Skälet är att svenska Apple som vanligt inte kommer att lägga en krona på TV-reklam för att marknadsföra denna coola produkt.

Apple kommer lägga ned många kronor på marknadsföring för iPhone precis som dom gjort med ipoden men TV reklam är bara en liten bit, produktplacering är lite mer kostnadseffektivt, finns kanske chans att Jack Bauer kommer använda iPhone i nästa 24..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-13 21:54
Ursprungligen av Homy:

Har inte läst de andra inläggen men iPhone kommer att sälja dåligt i Sverige. Skälet är att svenska Apple som vanligt inte kommer att lägga en krona på TV-reklam för att marknadsföra denna coola produkt.

När i princip hela den samlade journalistkåren älskar Apple och följer företagets varje steg med största bevakning, varför ska de då ägna sig åt att köpa (TV-)reklam? Apple vet värdet av PR och alternativa kanaler.

Det var många år sedan Apple sist syntes på TV, men visst har det gått rätt bra ändå? iPhone har redan fått fantastiskt mycket publicitet i svensk media och mer lär det bli av den varan.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-01-20 01:38
Ursprungligen av equip:

När i princip hela den samlade journalistkåren älskar Apple och följer företagets varje steg med största bevakning, varför ska de då ägna sig åt att köpa (TV-)reklam? Apple vet värdet av PR och alternativa kanaler.

Då är det 18 miljoner bortkastade kronor de tänker spendera under Super Bowl. Det verkar som Apple USA vet trots allt betydelsen av TV-reklam.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-21 15:53
Ursprungligen av Homy:

Då är det 18 miljoner bortkastade kronor de tänker spendera under Super Bowl. Det verkar som Apple USA vet trots allt betydelsen av TV-reklam.

PR-värdet runt en SuperBowl-reklamfilm är inte fy skam heller. Men i mångt och mycket har jag svårt att förstå varför de väljer att gå den här vägen. Öht har de gjort mycket kass TV-reklam på sistone, Mac vs. PC-kampanjen var i mina ögon direkt dålig.

Ja, det är synd att Apple inte satsar på ordentlig marknadsföring här i Sverige, men den verkar ju redan ha rört om i mediagrytan som ingen annan mobil gjort tidigare. Å andra sidan så säljer ju iPod rätt bra och det kanske även iPhone kommer att göra.

Tittar man bara på papperet så väljer man nog inte en iPhone, men när väl gränssnitt/handhavande/synkning spelar in så får nog konkurrenterna svettas.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-01-13 15:59
Ursprungligen av Lone_fox:

Ja, det är synd att Apple inte satsar på ordentlig marknadsföring här i Sverige, men den verkar ju redan ha rört om i mediagrytan som ingen annan mobil gjort tidigare. Å andra sidan så säljer ju iPod rätt bra och det kanske även iPhone kommer att göra.

Tittar man bara på papperet så väljer man nog inte en iPhone, men när väl gränssnitt/handhavande/synkning spelar in så får nog konkurrenterna svettas.

Jag tror det är viktigare med TV-reklam för iPhone än iPod. Telefonens alla funktioner och gränsnitt blir svårare att marknadsföra med stillbilder på affischer än rörliga bilder. Man måste se den i action som när Jobs demonstrerade

I lager sedan 2004?

"Im Angebot von Amazon.de seit: 17. August 2004"

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-15 17:05

Kan Apple ens salja den har telefonen i europa utan 3G stod?

Bevaka tråden