Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Netgear WGR614 v4 + MPB C2D funkar inte...

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-01-12 20:45

Sitter hos svärmor just nu och tänkte surfa på hennes trådlösa nät. Sambon sitter med sin Dell i knät och surfar på glatt - men när jag ska göra samma med min fina MPB C2D så tar det stopp...

Jag kan inte logga in på hennes trådlösa nätverk. Airport visar upp SSID:t och jag väljer den och skriver in den korrekta WEP-nyckeln när jag blir uppmanad till det, men.. Nä. "Ett fel uppstod vid anslutning till Airport-nätverket "SCZ"" (hennes SSID)

Har dubbelkollat att jag verkligen skriver in rätt nyckel, men nä. Har bytt nyckel (och var då tvungen att byta nyckel på sambons Dell och den accepterade det utan problem. Men inte min mac. No go.

Routern är en Netgear WGR614 v4, och den är INTE låst så att bara vissa mac-adresser tillåts (har dubellkollat det). WEP nyckel används för att säkra nätverket. Bredbandsleverantören är Tele 2.

Allt funkar fint på sambons dell utan några andra inställningar än att ange wep-nyckel...

Vad skall ja göra? Surfar utan problem med min MBP på SJ, hemma med min dlink och WEP, hos kompisen med en dlink och wep. Inga problem alls. Men här går det bara inte....

Vad göra?

  • Medlem
  • 2007-01-13 01:54

Testa att (från airport-menyn) välja "Annat...", skriv in SSID och välj "WEP 40/128-bit ASCII".

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-01-13 11:40

Tack för tipset! Gjorde så - men det funkade inte. valde jag däremot WEP 40/128-bit HEX så funkade det.

Uppkopplad nu! Helgen är räddad!

Men jag fattar inte varför det blev så där? Är windows smartare och provar om det är hex automatiskt, för någon sådan ändring behövde vi inte göra i sambons dell?

1
Bevaka tråden