Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

powerbook G4 och usb-hubb = vindtunnel

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej!

har en liten usb-hubb med två ingångar för att täcka mitt behov av 3st usb-ingångar (finns som bekant 2 på powerbooken). problemet är bara ett min usb-hubb får fläktarna att fullständigt löpa amok - utan någon direkt anledning för jag kör inga tunga usb-prylar (en mus, nyckel och ett klaviatur). nån som vet något som jag inte vet?

tackar på förhand!

oj haha det var tydligen en gemensam ignorans mot detta inlägg bara 8 själar har kikat på det. antar att det betyder att problemet inte kan lösas så jag får väl stå ut med fläkten.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-15 20:00

finns det kanske en strömsladd till hubben?

nope. det är en liten rackare, bara 2 ingångar - borde väl inte dra så mycket kraft tycker man. det skumma är att datorn går igång stenhårt när jag sätter i hubben och den tystnar direkt när jag drar ut den. har f.ö provat med 2st hubbar så det är inte fel på den...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-17 08:45

Själv gick jag in här på PBforumet för att fråga om just varför min PB G4 1.33 12" kör så mycket fläkt. Har haft en iBook G4 1.2 12", alltså en med i varje fall i teorin sämre prestanda, men den var betydligt tystare; endast i undantagsfall gick fläkten igång.
Nåväl, även jag har en usb-hubb - Belkin 4, med egen strömförsörjning - , så jag kopplade ur den och strax tystnar fläkten!?

Trots allt borde väl en PB kunna hantera en USB-hubb utan att gå upp i varv, då iBooken klarar det?
Ett intressant problem: hur samvarierar en usb-hubb med en fläkt? och hur kan man, om man kan, avhjälpa det?

nåväl. powerbooks fungerar mkt illa med usb-hubbar å det finns inget att göra åt det. grymma värld.

Lite märkligt…

Har ni kollat i Aktivitetskontroll om processorn belastas mer när ni sätter i hubben?

Själv har jag en PM G4 som alltid låter rätt mycket, men om jag kopplar in en iPod via FireWire, så varvar fläkten ner lite. Jag har ingen aning om varför den beter sig så.

1
Bevaka tråden