Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nokia kommenterar iPhone

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Pekka Pohjakallio som är ansvarig för Nokia Nseries blev intervjuad på CES igår:

"We have been preaching the message of converged multimedia in one device, with lots of use cases and a good experience for the whole life of Nseries. And now Apple have come and said basically the same thing, even if they have implemented some things differently."

"It just confirms our message, and it's good to have others preaching the same message. The best company will win in the end, so I think it's good news for us. It's not a threat, although of course it's hard competition, but that usually makes you perform better yourself."

"They had music, internet, an email deal with Yahoo and a deal with Google, but it is a 2G device, not 3G, which was a surprise to me," he says. "And it's coming first to the US market with Cingular, so let's see. But overall, it's very exciting for us."

http://techdigest.tv/2007/01/nokia_responds.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-10 17:52

"The best company will win in the end"

Ja, så är det Pekka.

Apple förväntar sig nog inte att vinna totalt sett - det finns inte en chans att Apple kommer ta lika stora marknadsandelar inom mobilvärlden som inom MP3-spelar marknaden.

(det här lär man väl få äta upp om ett par år)

Ursprungligen av Björnström:

Apple förväntar sig nog inte att vinna totalt sett - det finns inte en chans att Apple kommer ta lika stora marknadsandelar inom mobilvärlden som inom MP3-spelar marknaden.

(det här lär man väl få äta upp om ett par år)

Med tanke på hur du dissade iPoden en gång i tiden är det nästan värt att göra den här tråden klibbig.

Jag håller med, när iPod kom var det till en omogen marknad. Att starta tillverkning av mobiler idag är att ge sig in i en djungel med rovdjur i varenda buske.
Det lär ta tid att börja tjäna pengar på den investeringen.

Med endast en modell, en modell som är rätt kraftigt nishad också blir det inte helt lätt. Men bland "smartphones" kan den mycket väl komma dominera.

Ursprungligen av bstark:

Med endast en modell, en modell som är rätt kraftigt nishad också blir det inte helt lätt. Men bland "smartphones" kan den mycket väl komma dominera.

Jag tror att de inte främst kommer att konkurrera med Smartphones ifrån Nokia, Palm, HTC, Samsung, etc då iPhone (i nuvarande skick) inte kan installera tredjepartsprogramvara, och inte har någon modell med fysiskt QWERTY (ännu).

iPhone är egentligen tekniskt en "feature phone" och inte en "smart phone".

Dock så skall vi komma ihåg att marknaden för "feature phones" är mycket större än den för Smartphones, och därför ett mycket logiskt val av Apple att starta där. Också mycket lättare att slippa börja med all SDK, support för utvecklare och annan infrastruktur som måste till (och andra anpassningar till större företags användande).

Smartare att börja med privatkonumenter som vill ha en fräck telefon som kan ersätta deras nuvarande mobil och iPod. Enklare att börja med, och klart mycket mer strategiskt rätt (nära det kundsegment och den marknad de redan befinner sig på).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-11 00:06

Nishad kanske i detta utförande, men ge det ett år efter släppet så har iPhone blivit stolt förälder till minst ett barn...

Jag tror företag som Palm ska vara mer oroliga än Nokia. Nokia har en gigantisk marknadsandel och som Jobs själv sa så är Apples mål att ta 1 procent av marknaden.

Jag har ju redan satt pengar på att det kommer enklare mindre varianter av iPhone längre fram och blir de lyckade är det mycket möjligt att de kommer att äta upp lite av Nokias försprång. Nokia säljer dock ofantliga mängder riktigt enkla billiga mobiler och där lär de dominera ett tag framöver.

Palms kommentar:

"How do you compete with vaporware? You sell the product that only costs half as much, and is available now. Palm's not going to try to market against product that they haven't seen yet."

MacRumors: iPhone Analysis and Palm Perspective

Volymerna på mobilmarknaden är ju knappast på denna typ av mobil som iPhone är. Mest säljs av de billiga som kostar runt 1000:-. I sitt segment tror jag på iPhone, men de kommer inte att ta ngr direkta marknadsdelar med denna. Då behöver de fler, och framförallt mindre modeller

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-21 19:24

Tror att iPhone kommer bli en storsäljare men...folk kommer nog bli ganska besvikna över batteritiden. iPhone är helt klart ett "vill ha" objekt men jag tror jag håller mig till en vanlig telefon och min 5G ipod ett bra tag till. Jag håller nog med martinot om att den kommer ta marknad ifrån alla andra företag som tjänar pengar på sina "smart phones" Men som Fredrics säger så säljer Nokia sjuka mängder av billiga telefoner. Tror dock att iPhone kan ta ett par % (1-3%) satser om den kommer ut i olika versioner, inte bara gig utan storlek och features.

Med vänliga hälsningar.

Kenneth M

ipod med bindningstid

Man undrar ju hur folk kommer se på aspekten att behöva binda sin ipod/telefon i 2 år.
För mig känns det i vart fall väldigt negativt och jag kommer inte att köpa en telefon som är bunden till någon sen får de vara hur bra den vill.

1
Bevaka tråden