Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rockbox - fördelar/nackdelar?!!?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det finns ju endel i installationsguiden( http://www.99pod.se/itunes-oevrig-mjukvara/54416-rockbox-installationguide.html?highlight=rockbox ), men jag ville ändå ha en tråd att samla kommentarer om fördelar och nackdelar från er som använder och har använt det.
Har det inte själv men är nyfiken att testa, så jag skulle gärna höra så mycket som möjligt.
Så, vad säger ni, vad är bra resp dåligt med det?

  • Medlem
  • 2006-08-24 06:17

Fördel: Ljudet är avsevärt mycket bättre i Rockbox, lite roliga spel , EQn
nackdelarna har jag inte hittat ännu. Det skulle väl vara Batteri tiden som är lite kortare kanske!

Mvh

Fördelar: Ruskigt mkt bättre ljud. Inget bakgrundsbrus. Riktig hardware-eq med 5g, software för andra modeller. Customizable interface. Slipper itunes. Kan lägga in kitt som Doom, linux etc.

Nackdelar: lite lägre batteritid.

  • Medlem
  • 2006-08-25 06:22
Ursprungligen av Petter82:

Fördelar: Ruskigt mkt bättre ljud. Inget bakgrundsbrus. Riktig hardware-eq med 5g, software för andra modeller. Customizable interface. Slipper itunes. Kan lägga in kitt som Doom, linux etc.

Nackdelar: lite lägre batteritid.

detr var ju det jag sa

Vad innebär "lite lägre batteritid"?!?
Jag menar, den är ju inte så lång från början...

eller hur alla säger "lite kortare" men det säger itne mig ett skit så nu får jag testa själv grrr på er alla

fördelar:
Ljuvligt bra ljud. Det går att få mycket MYCKET bättre än vad man kan få till i appleOS.
'Oändliga' möjligheter. Kan du programera så är Rockbox drömmen.
Mycket spel, plugins, teman och såna roliga funktioner som gör att man aldrig riktigt tröttnar

Nackdelar:
Kan vara knepigt för den som inte är helt datorvan. Ingenting för den lite puckade användaren.

  • Medlem
  • Storuman
  • 2006-11-25 01:36

Var får man tag på Rockbox? Är lite sugen på det.. O går det att byta tillbax till Apples originalinställningar senare om man skulle ångra sig?

är de någon som kan hjälpa mig ?
har fixat rockbox för 1 vecka sedan. problemet är när jag sätter på musiken så stoppar den lite då och då mitt i låten, detta är väldigt jobbigt. så gen anna person som hade samma problem men han hade inte fått något svar. hjälp snälla!

Kan inte isnatlera rockbox för länkarna funkar inte. Kan någon kontakta och hjälpa mig att förklara hur jag ska instalera den på min nano?
Min adress är: oskar.lofberg@koping.net

Otroligt upplysande tråd. Typ: asbra ljud och lite sämre batteritid. Med vilken spelare för helvete????

Jag har mini gen2. Batteritiden minskar från 16 till sådär 3 timmar. Det är knappast en liten försämring. Dessutom kan man inte stänga av spelaren i Rockbox, den startar bara om. Man måste gå in i originalmjukvaran genom att hålla inne play när spelaren startar för att sen kunna stänga av skiten. Sen ska man åteställa spelaren igen genom att hålla inne meny och mittenknappen för att åter komma in i Rockbox. Skitbra, eller hur? Hur Rockbox påverkar hårddiskens livslängd har vi ingen aning om.

Om man pillar för mycket med eq hackar musiken. Detta beror på att vissa iPod har för lite minne, eller för klen processor för att kunna avkoda mp3 och köra eq samtidigt.

Sen kan jag bara använda datorn till att ladda spelaren, med en extern adapter stängs den bara av och startar om och om igen i en oändlig cykel. Knappast nyttigt för spelaren.

Annars är Rockbox toppen.

Ursprungligen av capibara:

Otroligt upplysande tråd. Typ: asbra ljud och lite sämre batteritid. Med vilken spelare för helvete????

Jag har mini gen2. Batteritiden minskar från 16 till sådär 3 timmar. Det är knappast en liten försämring. Dessutom kan man inte stänga av spelaren i Rockbox, den startar bara om. Man måste gå in i originalmjukvaran genom att hålla inne play när spelaren startar för att sen kunna stänga av skiten. Sen ska man åteställa spelaren igen genom att hålla inne meny och mittenknappen för att åter komma in i Rockbox. Skitbra, eller hur?Hur Rockbox påverkar hårddiskens livslängd har vi ingen aning om.

Om man pillar för mycket med eq hackar musiken. Detta beror på att vissa iPod har för lite minne, eller för klen processor för att kunna avkoda mp3 och köra eq samtidigt.

Sen kan jag bara använda datorn till att ladda spelaren, med en extern adapter stängs den bara av och startar om och om igen i en oändlig cykel. Knappast nyttigt för spelaren.

Annars är Rockbox toppen.

Är det ingen som vill/kan/orkar svara eller kommentera kritiken/ifrågasättandet?!?

jag har köpt en iPod 80Gb förra veckan.
Finns det Rockbox för den modellen??

Håller med theplague! Finns det ingen som kan bemöta den massiva kritiken på ett korrekt sätt?

Ursprungligen av capibara:

Otroligt upplysande tråd. Typ: asbra ljud och lite sämre batteritid. Med vilken spelare för helvete????

Jag har mini gen2. Batteritiden minskar från 16 till sådär 3 timmar. Det är knappast en liten försämring. Dessutom kan man inte stänga av spelaren i Rockbox, den startar bara om. Man måste gå in i originalmjukvaran genom att hålla inne play när spelaren startar för att sen kunna stänga av skiten. Sen ska man åteställa spelaren igen genom att hålla inne meny och mittenknappen för att åter komma in i Rockbox. Skitbra, eller hur? Hur Rockbox påverkar hårddiskens livslängd har vi ingen aning om.

Om man pillar för mycket med eq hackar musiken. Detta beror på att vissa iPod har för lite minne, eller för klen processor för att kunna avkoda mp3 och köra eq samtidigt.

Sen kan jag bara använda datorn till att ladda spelaren, med en extern adapter stängs den bara av och startar om och om igen i en oändlig cykel. Knappast nyttigt för spelaren.

Annars är Rockbox toppen.

Håller med. Allt för många småproblem tyckte jag. Dessutom stannade låtarna mitt i då och då vilket var det mest irriterande.

Jag har nu återinstallerat Rockbox i iPod mini gen2 4Gig. Ville kolla hur många av buggarna har fixats.

Spelaren kan fortfarande ej stängas av. Mjukvaran tror att den alltid är kopplad till antingen dator eller elnätet. Detta är ett konstigt fel som vilken iPod som helst kan råka ut för, men det sker sällan. Felet kan i nuläget inte åtgärdas, kanske i framtiden. Batteritiden är kring 3-4 timmar mot 15-16 timmar med Apple OS. Dessutom drar spelaren ström även när musiken inte är igång. Ett fulladdat batteri kan sugas ut på 10 timmar, fast att disken inte spinner och förstärkaren inte används. Helst sannslöst dåligt!

Har du en iPod som kan stängas av, då är det bara den kassa batteritiden som du behöver oroa dig för. Är det värt att bara kunna lyssna i några timmar? Dessuitom lär batteriet behöva bytas efter några månader. Har du en ny nano med garanti, så kanske det är dumt att öppna spelaren själv.

Inga problem längre med EQ och låtarna hackar aldrig. Lite slö då den ska byta låt.

Spelaren hänger sig aldrig.

Spelaren kan nu laddas med extern adapter. Håll in menu under tiden du kopplar in sladden till multikontakten i botten på spelaren.

Ursprungligen av lofbrg:

Kan inte isnatlera rockbox för länkarna funkar inte. Kan någon kontakta och hjälpa mig att förklara hur jag ska instalera den på min nano?
Min adress är: oskar.lofberg@koping.net

Antar att du har en nano av första generation? Alltså inte den nya med metallskal som en mini.

Du börjar med att ladda hem dessa tre och lägger dem i en mapp kallad rockbox på C:

http://download.rockbox.org/bootloader/ipod/bootloader-nano.bin
http://download.rockbox.org/bootloader/ipod/ipodpatcher.exe
http://download.rockbox.org/bootloader/ipod/ipod˙fw.exe

Sedan klickar du på START och sedan på kör där du skriver in "cmd". Då öppnas en liten svart ruta. Där skriver du "cd c:\rockbox". Citationstecken utelämnas!
sedan skriver du "ipodpatcher 0" och "ipodpatcher 1" uppåt ända tills din nano dyker upp och då ser det ut enligt följande.

1 C:\rockbox>ipodpatcher N
2 ipodpatcher v0.3 - (C) Dave Chapman 2006
3 This is free software; see the source for copying conditions. There is NO
4 warranty; not even for MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE.
5
6 [INFO] Reading partition table from \\.\PhysicalDrive6
7 Part Start Sector End Sector Size (MB) Type
8 0 63 160649 78.4 Empty (0x00)
9 1 160650 7984304 3820.1 W95 FAT32 (0x0b)

Du memorerar siffran i "ipodpatcher N" och överallt där du ser "N" skriver du in den siffran i fortsättningen.

Nu börjar du kopiera in följande rader en efter en i den svarta rutan och trycker på enter efter varje rad, glöm inte att ersätta "N" med rätt siffra. Använd ctrl C och sedan högerklicka i rutan för att klistra in, så blir det inte fel! Vänsterpil för att backa till N.

ipodpatcher -r N bootpartition.bin

ipod_fw -o apple_os.bin -e 0 bootpartition.bin

ipod_fw -o apple_sw_5g_rcsc.bin -e 1 bootpartition.bin

ipod_fw -g nano -o rockboot.bin -i apple_os.bin bootloader-nano.bin

ipod_fw -g video -o rockboot.bin -i apple_os.bin bootloader-nano.bin

ipodpatcher -w N rockboot.bin

Nu laddar du hem själva programvaran, antingen daily build
http://download.rockbox.org/daily/ipodnano/rockbox-ipodnano-20061127.zip
eller CVS.
http://www.rockbox.org/dist/build-ipodnano/rockbox.zip

Filen extraheras på skrivbordet, du får en mapp och en fil. Dessa kopierar du in i din nano. Alltså du dubbelklickar på nano under Min Dator och kopierar in filerna där, inte i några undermappar i själva Nanon.

Nu disconnectar du din nano och den startar upp direkt med rockbox. Det gjorde min mini iaf., hur enkelt som helst. Pajjar du garantin/spelaren så är inte jag ansvarig.

Är det någon som kan uppskatta hur mycket kortare batteritiden är?
Flertalet timmar?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-09 22:12

Jag kan bara tala för min gamla mini gen2 men jag upplevde följande skillnader mot orginalprogramvaran:

På plussidan:
Ett klarare ljud, mer detaljrikt känndes det som. Märktes i synnerhet vid klassisk musik.
Högre volym var möjlig.
Jag upplevde mer tryck i bastonerna.

Negativt (och de anledningar till att det blev avinstallerat efter en veckas testande):
Batteritiden gick ned avsevärt, 4 timmar mot tidigare cirka 15 timmar.
Spelaren hängde sig titt som tätt, ofta i samband med att man skulle hoppa framåt i ett stycke.
Långsammare reaktion i gränssnittet, i synnerhet när spelaren var full.
Fick ofta felmeddelandet att det var slut på minnet och låten inte kunde spelas upp, vilket fick lösas med en reset.

Detta gjorde tyvärr att det bättre ljudet drogs ned för mycket av nackdelarna och appleOS åkte in igen.

  • Medlem
  • 2006-12-23 22:43

Ipoden stängs aldrig av om du söker lite i forumen så kan du läsa att den bara går in i "vänteläge" alltså drar Ipoden ström fast den är "avstängd.

BTT: jag rekommenderar inte rockbox då du får mkt mindre batteritid mot bättre ljud.
men orkar du ladda den var 5-6 timme så kan det vara värt det

1
Bevaka tråden