Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra lurar för en glasögonorm?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Likt traditionen kräver bör jag väl inleda med att påpeka att jag har använt mig av sök-funktionen, utan resultat.

Jag är på jakt efter ett par nya hörlurar att ha med bl.a. min Nano (1G). Jag har just nu ett par Koss Porta Pro som jag tycker är riktigt trevliga att ha när jag sitter hemma, men då jag är ute på stan eller liknande så tycker jag att dom släpper in för mycket ljud. Plus att andra runtomkring mig brukar påpeka att det hörs väldigt tydligt vad jag lyssnar på.

Så därför tänkte jag att jag skulle leta efter ett par hörlurar som är mer slutna men som ändå har ett bra ljud. Jag har tidigare haft ett par billiga slutna Sonylurar som visserligen inte släppte in så mycket ljud men som gjorde extremt ont efter ett tag då jag hade mina glasögon på mej.

Utifrån detta är jag därför på jakt efter ett par lurar som:
- Är slutna
- Har lika bra ljudkvalitet som Porta Pro (lyssnar på all möjlig musik så det är lite svårt att definiera någon speciell stil, vill ha all-round-lurar helt enkelt)
- Är sköna att ha på sej med glasögon, eller iaf går att ha utan värk.
- Är hyffsat tåliga (inget jättebilligt plastskräp tack! gärna lite kvalitetskänsla)
- inte kostar så mycket mer än 600-700 (gärna billigare!)
- inte är gigantiska men som ändå täcker öronen bra.
- gärna får vara utan volymjusterings-ratt då min erfarenhet av sådana inte är bra

Jag har sett ett par lurar från Skullcandy på Åhléns, "Gesh" och "G1" tror jag de hette. Dom ser ju rusktigt bra ut men jag har hört lite blandade recensioner angående ljudkvaliteten.

Någon som har erfarenhet av dem eller som kanske kan tipsa mig om andra lurar som stämmer bättre överens med mina önskemål?

Stort tack på förhand!

  • Medlem
  • 2006-11-22 16:52

Jag rekomenderar Sennheiser PX200 starkt, hade ungefär samma krav som du när jag köpte dem (om man bortser från det med brillerna). Jag har jämfört dem med Porta Pro och tycker att ljudet är aningen bättre i PX 200 lurarna. Här har jag skrivit lite mer PX 200 (det finns bilder i inlägget ovanför)
Den punkten de kanske sviktar lite på är att de inte täcker öronen helt utan mer ligger ovanpå, men det är inget problem tycker jag.

OK, ska kolla upp dem. Tack för tipset!

Jag har under dagen blivit lite småintresserad av AKG K26. Ser riktigt fina ut och ska ju tydligen vara duktig på att inte läcka en massa ljud. Trevlig prisklass dessutom.

Edit: Läste just det inlägg du länkade till och såg att du inte tyckte att ljudkvaliteten var likabra i K26 som PX200. Frågan är ju hur pass stor skillnad det egentligen är? Jag brukar inte vara sådär jättepetig, bara dom håller typ samma nivå som Porta Pro så skulle jag vara nöjd. Vad jag har förstått så ska dom ju tydligen låta bättre än dem.

  • Medlem
  • 2006-11-22 20:26

När det gäller ljudskillnaden mellan K26 och PX 200 är jag ganska osäker, det var ett tag sedan jag testade och så var det i olika affärer, vet bara att jag tyckte PX 200 var de bästa jag testat den dagen. Men Jag tycker att PX 200 har klarare ljud och skarpare diskant än Porta Pro, det är en viktig sak tycker jag när man lyssnar på Hård Rock/Metal där det är mycket elgitarr.
Så tipset är ju att testa både PX 200 och K26. En fördel med att köpa någon av dem är att de inte är så vanliga :), på min skola går varannan person som lyssnar på musik runt med Porta Pro, vilket var en av anledningarna att jag valde Sennheiser.
En nackdel med PX 200 är att om det är kallt blir sladden stenhård, och om du cyklar så fortplantas ljudet från vinden i lurarna, vilket förstör lite av kännslan. Men i sin helhet är det ett av dem bästa köpen jag gjort, är grymt nöjd.

/Måns

Okej, tack för tipsen. Jag såg att Macoteket här i Uppsala tydligen skulle ha K26 inne så jag tänkte gå dit imorgon å fråga om jag får prova dem. Tror det är lättare att avgöra då, om jag får känna hur dom sitter.

1
Bevaka tråden